Stavanger Aftenblad ble den store vinneren under utdelingen av årets mediepriser, hvor avisen ble kåret til både «Årets mediehus» og «Årets lokale nyhetsnettsted».

Samtidig ble Vårt Land-kommentator Åste Dokka tildelt NTBs språkpris for 2024.

Medieprisene deles ut av Mediebedriftenes Landsforening (MBL), en sentral organisasjon for norske mediebedrifter, under en seremoni på Ole Bull Scene i Bergen.

Juryen beskrev Stavanger Aftenblad som et sammensveiset og faglig dyktig mediehus som evner å fornye seg. Avisen ble fremhevet for sin solide håndtering av et nyhetsrikt år, journalistikk av høy kvalitet, og en vellykket økonomisk snuoperasjon.

Spesielt fremhevet juryen avisens digitale strategi, som har ført til betydelig vekst i digitale abonnementer og bruk blant yngre lesere, noe som viser at avisen er tro mot sitt fokus på det lokale og nære.

NTBs språkpris for 2024 ble tildelt Vårt Land-kommentator Åste Dokka under Nordiske Mediedager i Bergen.

NTB (Norsk Telegrambyrå) er Norges nasjonale nyhetsbyrå og deler ut prisen årlig for fremragende skriftlig nyhetsspråk. Juryen begrunnet tildelingen med at Dokka løfter viktige, eksistensielle og etiske temaer med et lett og tilgjengelig språk.

– Jeg er utrolig glad og stolt. Det er ekstra stas at en instans som NTB har fått øye på meg,
og ser meg på en så fin og anerkjennende måte. Jeg blir varm om hjertet, sier Vårt
Land-kommentator Åste Dokka om å vinne NTBs språkpris.
Foto: Ole Berg-Rusten / Handout / NTB

De fremhevet hennes evne til å kombinere faglig tyngde fra sin teologiske bakgrunn med kreativitet, humor og en stilsikker penn, noe som gjør tekstene hennes både innsiktsfulle og underholdende.

Åste Dokka selv uttalte at hun føler seg beæret over anerkjennelsen fra et nyhetsbyrå som NTB, da hun selv har lite formell journalistisk bakgrunn.

Tildelingene av disse prisene markerer anerkjennelse av journalistisk kvalitet, digital fornyelse og godt språk i den norske mediebransjen.

Fakta om Medieprisene for 2024

NRK, TV 2, Bergens Tidende og Stavanger Aftenblad ble de store vinnerne da Årets mediepriser ble delt ut onsdag. 493 bidrag fra 41 mediehus fra hele landet var meldt inn.

* Årets front: Bergens Tidende «Uværet Jakob»

* Årets konstruktive journalistikk: Fædrelandsvennen «Fvn UNG» (vinner) og NRK «Drømmen om et godt liv» (excellence)

* Årets lokale historie: Adresseavisen «Rosenborgs fall»

* Årets lokale nyhets- og sportsdekning: Hallingdølen «Torpo-tragedien» (vinner) og Sunnmørsposten «Konkursnettverket» (excellence)

* Årets nasjonale historie: Dagbladet «De døde alene»

* Årets nasjonale nyhets- og sportsdekning: Se og Hør «Borg Høiby-saken» (vinner) og E24 «Norsk Industri brukte millioner på jakt og sjøfly» (excellence)

* Årets redaksjonelle event: NRK «Hjerte for Buskerud»

* Årets reportasjefoto: Bergens Tidende «Kvinnen i bagasjerommet» Foto: Tor Høvik (vinner) og Fædrelandsvennen «Farvel Finn» Foto: Jacob J. Buchard (excellence)

* Årets visuelle historie: Vinner: VG «Legekontoret i Frosta» (vinner) og NRK «Instukids» (excellence)

* Årets lokale podkast: Bergens Tidende «Kvinnen i bagasjerommet» (vinner) og Hallingdølen «Røynda» (excellence)

* Årets aktualitetspodkast: E24 «E24-podden»

* Årets underholdningspodkast: NRK «LIV»

* Årets lokale nyhetsnettsted: Stavanger Aftenblad

* Årets nasjonale nyhetsnettsted: TV 2

* Årets nisjenettsted: E24 (vinner) og Utdanningsnytt (excellence)

* Årets programserie (Web-TV): NRK «Hellerudsvingen» (vinner) og TV 2 «Under Guds øye» (excellence)

* Årets web-TV konsept: TV 2 «B-landslaget»

* Årets nyskapning: Bergens Tidende «Sensorjournalistikk»

* Årets Mediehus: Stavanger Aftenblad

(Kilde: Mediebedriftenes Landsforening )

 

 

Usensurerte nyheter. Abonner på frie og uavhengige Document.

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.