Byråd for miljø og samferdsel i Oslo, Sirin Hellvin Stav (MDG). Foto: Terje Pedersen / NTB

MDG i Oslo kjører videre med sin kampanje mot bilen, og vil senke prisene hos kollektivselskapet Ruter ved å sende regningen til bilistene.

NTB forteller om saken, og skriver at MDG håper partiene i Oslopakke 3-forhandlingene blir med på dette forslaget.

– En viktig prioritet for oss i Oslopakke 3-forhandlingene med Viken er å få redusert enkeltbillettprisene med 20 prosent, sier byråd for miljø og samferdsel Sirin Stav (MDG) til Aftenposten. Hun er Lan Bergs etterfølger i denne posisjonen i hovedstaden.

Ved månedsskiftet økte Ruter prisen på en enkeltbillett med 1 krone til 39 kroner for én sone. Prisen på en enkeltbilletten har økt med 9 kroner de siste sju årene, ifølge avisen.

Prisen justeres opp for å dekke inn økte kostnader, og for å senke billettprisen trengs dermed penger fra andre steder enn Ruters budsjett. Dette skal MDG hente ved å skvise bilistene ytterligere, der mener man alltid at det er mer å hente ut.

Det er bompengene MDG vil øke:

– Det er ikke noen tvil om at bompengene må økes betydelig. Det er nødvendig både for å redusere utslippene og biltrafikken og for å finansiere kollektivsatsinger, sier hun.

Ifølge Sirin Stav er det billigere enkeltbilletter og en utvidelse av familierabatten inn i Oslopakke 3 som er løsningen. Det trengs om lag 246 millioner hvert år for å sette ned prisen på en enkeltbillett med 20 prosent til 31 kroner, ifølge Ruter.

Medregnet en utvidet familierabatt anslår Stav kostnaden til 300 millioner.

MDG gjorde i høst et dårlig stortingsvalg og havnet under sperregrensen. Siden har partiet bare sunket ytterligere på så å si alle meningsmålinger.

Mer om MDGs krig mot bilistene: 

Nytt MDG-påfunn i Oslo: Betaler bedrifter for å fjerne sine P-plasser

Vi setter stor pris på et bidrag til vårt arbeid, bruk Vipps eller konto:

Kjøp Alf R. Jacobsens politiske bombe «Stalins svøpe: KGB, AP og kommunismens medløpere» her!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene som vi skriver om. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.