Bomavgiftene i Oslo skal opp 40 prosent for å finansiere Oslopakke 3. Miljøpartiet De Grønne (MDG) synes ikke det er nok og har bestilt et notat fra kommunens klimaetat som argumenterer for å avgiftsbelegge en tur inn til Oslo sentrum med opptil 255 kroner.

Samferdselsbyråd Sirin Hellvin Stav (MDG) i Oslo viser til en rapport bestilt av Klimaetaten Oslo kommune der det fremgår at prisene må dobles om de ønskede målene skal nås.

Rapporten Stav viser til er ifølge Nettavisen et internt notat som ble sendt fra Klimaetaten til sekretariatet i Oslopakke 3 før jul. Det har fått navnet «Klimavurdering mulige takstopplegg Oslopakke 3».

Det er idag tre forskjellige bomsnitt rundt Oslo. For å nå målet om utslippskutt på 90 prosent har Klimaetaten lagt inn at bompengene for hvert bomsnitt fra 2024 skal være opptil 85 kroner for dieseldrevne biler (bensin 80, elbil 11). 

Avhengig av hvilken retning du kommer fra må du gjennom alle tre for å komme inn til sentrum. Med disse takstene betyr det at du må regne med å betale opptil 255 kroner for å komme inn til sentrum. 

Skal du ha bilen med deg tilbake må du i tillegg betale for minst ett bomsnitt til, det vil med andre ord skattlegges med opptil 340 kroner for ett bybesøk.

De tre bomsnittene rundt Oslo.

Sirin Stav var ikke lysten på å svare konkret på hvor mye det bør koste å kjøre bil i Oslo i NRKs Debatten torsdag 12. mai. Hun kommer på tre minutter og tyve sekunder ut i sendingen.

 

Bomavgiftene i Oslo legges på 40 prosent for å finansiere Oslopakke 3

Fornebubanen: Kostnadssprekk på 3 mrd kr intet problem for MDGs byråd

 

Kjøp Kents bok her!


Kjøp Paul Grøtvedts bok her!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.