En flypassasjer med munnbind på Fiumicino-flyplassen utenfor Roma den 31. januar 2020. Foto: Cecilia Fabiano / LaPresse via AP / NTB.

Da virkningene av koronautbruddet begynte å bli tydelige i Europa på nyåret i fjor, var det som kjent Italia som ble rammet først, der de to første koronapasientene døde i februar 2020. Alle de største europeiske landene har kinesiske diasporaer og betydelig handel med Kina, så hva var grunnen til at viruset først slo ut i full blomst i Italia?

I en ny bok der Fabrizio Gatti går kronologisk gjennom alle koronarelevante nyheter siden senhøsten 2019, opplyser den kjente italienske journalisten at antallet flyvninger mellom Kina og Italia ble fordoblet fra den 13. januar 2020. På det tidspunktet visste kinesiske myndigheter at koronaviruset smittet mellom mennesker, uten at de opplyste verden om det.

Omslag: Amazon. Foto: Fabrizio Gatti.

Allerede i mars 2019 var Italia og Kina blitt enige i å legge til rette for økt samkvem mellom de to landene, noe Kina ser som en del av sitt såkalte Belt and Road Initiative, og et av punktene dreide seg om økt turisme. Conte-regjeringen viste en åpenhet mot Kina som var reservasjonsløs sammenlignet med de andre store europeiske landene, hevder Gatti. Xi Jinping besøkte da også Italia samme måned.

Den 13. januar 2020 kunngjorde den italienske luftfartsmyndigheten ENAC at den hadde inngått en avtale med sitt kinesiske motstykke om å tredoble antallet flyvninger mellom de to landene, og at en fordobling skulle skje med umiddelbar virkning. Slik ble antallet ukentlige flyvninger økt til 108, skriver Gatti.

Italias samferdselsdepartement kunngjorde nyhetene dagen etter, og samferdselsminister Paola De Micheli – som Gatti opplyser hadde arbeidet i Kina noen år tidligere – skrev triumferende på Twitter at Italia var landet i Europa med flest flyforbindelser til Kina.

I boken anslår den italienske journalisten at passasjertrafikken mellom landene kan ha oversteget 30.000 personer pr. uke. På denne måten lå alt til rette for at personer med tilknytning til begge land kunne reise frem og tilbake mellom Italia og Kina i forbindelse med den kinesiske nyttårsfeiringen den 25. januar 2020.

Statistikken over den kinesiske turisttrafikken i Italia viser at Lombardia-regionen, der det første utbruddet fant sted og flest personer døde, er kinesernes foretrukne destinasjon, og i januar er det salg på luksusklær, skriver Gatti.

Mens kinesiske myndigheter blokkerer den innenlandske flytrafikken fra Hubei-provinsen, fortsetter trafikken til og fra Italia rundt det kinesiske nyttåret. Blant dem som lander på Malpensa-flyplassen utenfor Milano med en Air China-flyvning den 23. januar, finnes det flere personer som er smittet, viser det seg noen dager senere.

Den kinesiske turistbølgen i Italia i disse dagene var uten sidestykke, fastslår Gatti på side 505 i sin bok «L’infinito errore» (det grenseløse feilgrepet).

Trafikkøkningen gir Beijing et forklaringsproblem. Kinesiske myndigheter satt nemlig på mer informasjon om koronautbruddet i Wuhan, som hadde direkte flyforbindelser til Italia, enn de ville dele med vestlige myndigheter.

Allerede mot slutten av 2019 forstod kinesiske leger at viruset smittet mellom mennesker, men den 7. januar benektet kinesiske myndigheter at så var tilfelle. To dager senere hevdet Verdens helseorganisasjon (WHO) at det ikke var nødvendig med noen reiserestriksjoner i Kina.

Det er ikke før den 21. januar at Kina omsider kunngjør at viruset kan smitte mellom mennesker. Men selv på dette tidspunktet nedtoner WHO smitterisikoen: Viruset overføres primært fra dyr til mennesker, hevdet WHO – som vi nå vet helt uten grunnlag – og tilføyde at «noe begrenset overføring fra menneske til menneske forekommer ved nærkontakt».

På det tidspunktet antallet flyvninger mellom Kina og Italia ble fordoblet, kjente altså kinesiske myndigheter godt til virusets smitteegenskaper, men uten å opplyse om dette. Informasjonen som kom ut kort tid etterpå, var dertil ufullstendig.

Det var da heller ikke før den 31. januar at Italia stanset flyvningene fra Kina, og selv da fortsatte den italienske helseministeren å nedtone smitterisikoen. Da var det allerede for sent å holde utbruddet under kontroll.

Hvor mange smittede passasjerer som reiste fra Kina til Italia i løpet av de kritiske ukene, vil vi aldri få vite, konkluderer Fabrizio Gatti. Uansett ble veien kort fra Italia til resten av verden, og luftfartsavtalen var således springbrettet som gjorde epidemien til pandemi.

Boken hans er blitt en bestselger i Italia, men budskapet hans virker uvelkomment for Google. En YouTube-kanal som offentliggjør podkaster over aktuelle temaer, har fått sine reklameinntekter stanset etter at Gatti snakket om den nye boken sin i en av podkastene, kunne det italienske nyhetsbyrået ANSA opplyse den 30. mai.

 

Lei av Facebook? Følg oss på MeWe.

 

Kjøp Thomas Knarviks bøker her! In His Name har ikke tidligere vært i salg i Norge. Vi har et lite og eksklusivt restopplag. Benytt sjansen!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.