Kinas president Xi Jinping. Foto: Beto Barata / PR / Wikimedia Commons (utsnitt).

En SVT-reporter kalte det kommunistiske Kina et diktatur i et innslag for SVT sport. Ledelsen til den statlige fjernsynsgiganten ble da nervøse og sensurerte innslaget, melder In Beijing.

Nettstedet In Beijing drives av journalist og Kina-ekspert Jojje Olsson, som nylig ble intervjuet av SVT Sport om en mulig boikott av vinter-OL i Beijing neste år.

Olsson la imidlertid merke til at innslaget hadde blitt sensurert, da det ble publisert på SVT Play. Blant annet var Olssons kommentarer fjernet, skriver FriaTider.

SVT-ansatte som jobbet med innslaget bekrefter nå overfor In Beijing at innslaget ble sensurert. Årsaken til sensuren var imidlertid ikke Olssons kommentarer, men at SVTs egen reporter i innslaget beskrev Kina som et diktatur.

«[Inslaget] blev mycket bra och sågs av många, inklusive vår chef och ansvarige utgivare som var mycket nöjd – tills en person från nyheterna hörde av sig dagen efter och påpekade att vi kallat Kina för ‘diktatur’, och inte ‘enpartistat’. Då blev sportredaktionens ledning nervös, och det ena ledde till det andra, alltså att inslaget togs bort från webben samt att Sportspegeln plockades bort från SVT Play»,

skriver en av SVT-medarbeiderne til In Beijing.

Olsson reagerer på selvsensuren og lurer på hvorfor SVT velger å ha egen journalist utplassert i Kina, ettersom ikke en gang sportsjournalister hjemme i Sverige får omtale Kina som diktatur:

«För om man binder samman de röda trådarna, så går nyhetsredaktionens agerande inte att tolka på något annat vis än att man bedriver självcensur för att minska risken att göra regimen i Peking upprörd, och därmed samtidigt äventyra sin egen ackreditering i Kina.

Från ett journalistiskt perspektiv kan man ju fråga sig vad vitsen är med att ha en reporter på plats i Kina, om det för med sig att man inte kan kalla landet för en diktatur eller ens citera andra källor som kallar hemskheterna i Xinjiang för folkmord.

Spektaklet väcker givetvis samtidigt frågor angående SVT:s övriga rapportering om Kina. Om man inte ens törs acceptera att sportredaktionen hemma i Sverige kallar världens största diktatur för en diktatur, hur påverkar det då vad den egna journalisten på plats i Kina säger eller inte säger?»

 

Kjøp Asle Tojes bok her!