Postmodernismens ideer sprer seg i akademia.  Fielding Johnson Building (1837) ved universitetet i Leicester. Foto: Wikipedia

Engelskstudenter ved universitetet i Leicester skal ikke lenger lære om klassisk middelalderlitteratur som Canterbury Tales og Beowolf. En verdenskjent forfatter som Geoffrey Chaucer skal fjernes fra pensum for å gi plass til blant annet kritisk raseteori.

The Telegraph skriver:

Foundational texts like The Canterbury Tales and Anglo-Saxon epic Beowulf would no longer be taught under proposals to scrap medieval literature.

Instead the English faculty will be refocused to drop centuries of the literary canon and deliver a “decolonised” curriculum devoted to diversity.

I en e-post til 60 akademikere som risikerer å miste jobben på grunn av endringene i pensum skriver universitetet:

The aim of our proposals (is) to offer a suite of undergraduate degrees that provide modules which students expect of an English degree.

New modules described as “excitingly innovative” would cover: “A chronological literary history, a selection of modules on race, ethnicity, sexuality and diversity, a decolonised curriculum, and new employability modules.

All litteratur skrevet før 1500-tallet fjernes. Dette inkluderer klassikere som nevnte Canterbury Tales og Beaowulf, men også vikingsagaene, Paradise Lost av John Milton og bøkene om Kong Arthur av Thomas Malory.

Geoffrey Chaucer hadde forøvrig sterk tilknytning til  Leicester. Han besøkte byen en rekke ganger, og skal også ha giftet seg i byen.

Professor Nishan Canagrajah, som er president og visekansler ved universitetet, sier endringene er en del av en langsiktig strategi for å kunne konkurrere på et globalt nivå. Dette krever at man begrenser aktiviteten i enkelte begrensede områder.

Samme utvikling i Sverige og Norge

Også i Sverige har vi sett lignende utvikling. Skolverket foreslo i 2019 å fjerne all undervisning i antikkens historie og den svenske stormaktstiden i ny mønsterplan for grunnskolen, for å erstatte dette med økt fokus på postmoderne fagfelt som kjønnsroller, migrasjon, miljø, klima, normkritikk, muslimske høytider og selvsagte anlayser av nasjonalisme, genusteorier og seksualitet.

Anna Westerholm leder Skolverkets læreplanavdeling, og innrømte til (SvD) at «det gör ont», men at tiltakene var nødvendige for å få plass til de nye «prioriterte områdene» som er nevnt ovenfor.

I fjor høst fikk det stor medieoppmerksomhet da et større fokus på identitetspolitikk skulle erstatte undervisning og fagmiljø på Kunsthøgskolen i Oslo. Saken ble grundig kommentert her i Document.

I 2018 skrev Document om kravene om avkolonisering av akademia, som startet med et innlegg i Aftenposten, skrevet av to forskere ved PRIO, Ida Roland Birkvad og Cindy Horst.

Kjøp Asle Tojes bok her!

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene som vi skriver om. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar 🙂