Det dukker stadig opp nye saker som beskriver forfallet i akademia, særlig i USA, men også Storbritannia er i ferd med å ødelegge sitt akademiske klima. Nå må studenter bestå eksamen i idioti for å få lov til å studere.

Flere universiteter innfører nå kontroversielle kurs om kjønn, rase og mangfold. Kursene er obligatoriske, og hvis studentene ikke lar seg indoktrinere i det postmoderne tankesettet, så risikerer de å miste sin studieplass.

A St Andrews module suggesting that new students should acknowledge “personal guilt” to overcome unconscious bias.

St Andrews University has mandatory training for freshers in sustainability, diversity, good academic practice and consent. It will not allow students to matriculate if they do not “pass” by agreeing with certain statements relating to equality and unconscious bias within the sustainability module. The university said the inductions were set up at the request of students.

Remix skriver:

The tricky question, for example, is whether “equality” means treating everyone equally. The correct answer is no because equality means “treating people differently in a way that is appropriate to their needs, so that everyone has fair conditions and equal opportunities.“

Som Document nylig skrev, er også universitetet i Kent preget av lignende idéer. Og det stanser ikke der.

Les også: «Hvite privilegier» er en myte

University College London  kjører et introduksjonskurs om bærekraft og klimaaksjon.

Southampton University introduserer kursing i antirasisme og «active bystander», hvor man lærer å «utfordre uakseptabel opptreden».

Bath University has “carbon literacy” training for first-year undergraduates. It teaches the science behind climate action and the concept of climate justice, including what can be done through individual and social action and how to talk to others about it.

Chris Skidmore er en tidligere utdanningsminister med ansvar for universitetene. Han beskriver disse kursene som et misbruk av autoritet som fremstår som ren moralisering.

The Times skrev på lederplass 1. oktober følgende:

What on earth can the authorities at St Andrews have been thinking? What, one wonders, is the nature and scope of the “personal guilt” which the average fresher, eager to begin his or her studies, is supposed to acknowledge? Being white and comfortably well-off, perhaps?

Et selskap som står bak noen av disse kursene sier at det er for å adressere studentenes fysiske og psykiske trygghet.

Safe spaces altså. Men ikke for selvstendig tenkende mennesker som ikke aksepterer de idiotiske premissene disse kursene bygger på.

En talskvinne for Universities UK uttaler seg:

«Mechanisms to ensure students are aware of appropriate behaviours can be through codes of conduct or charters, campaigns or modules. These are often led by students’ unions, and student-led initiatives such as training can be popular.»

Lignende forklaringen får vi høre fra en talsmann for St Andrews University.

 Our students pushed for the mandatory consent module, wrote the sustainability module, and were central members of the equality, diversity and inclusion group which brought in the mandatory diversity module.

Studentforeninger står bak, og de «voksne» føyer seg. Det er viktigere å lære studenter at de må føye seg og tilpasse seg til de nye sannhetene, og absolutt ikke tenke selv.

Dette er oppskriften på akademisk forfall. Norske universiteter følger etter som lydige hunder, med noen få og hederlige unntak.

Vi som har barn som om noen år skal ta høyere utdannelse, bør sterkt vurdere å utforske en Plan B.

The Times
Remix

Kjøp «Et vaklende Europa» av Carl Schiøtz Wibye her!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene som vi skriver om. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar 🙂