Nytt

Ingvil Smines Tybring-Gjedde og bistandsadvokat Hermann Skard i samtale med statsadvokat Marit Formo i en pause i rettssaken mot Laila Anita Bertheussen i Oslo tingrett onsdag. Bertheussen, som er samboer med tidligere justisminister Tor Mikkel Wara, er tiltalt for angrep på demokratiet og trusler mot ledende politikere. Foto: Håkon Mosvold Larsen / POOL / NTB Scanpix

Laila Anita Bertheussen startet onsdag sin frie forklaring i rettssaken mot henne med å framholde at det er hun som er den fornærmede i saken.

Stående i vitneboksen forklarte Bertheussen seg klart, tydelig og svært detaljert i rundt 50 minutter, helt fra oppveksten i Lødingen i Lofoten til hun ble siktet av Politiets sikkerhetstjeneste (PST).

55-åringen er tiltalt for angrep på demokratiet gjennom brannstiftelse, skadeverk og trusler mot ledende politikere, blant dem sin samboer, tidligere justisminister Tor Mikkel Wara (Frp).

– De sikter meg med full hornmusikk. Det er jeg som er fornærmet. PST har tviholdt på sin teori og har definitivt hatt et tunnelsyn. Det har vært og det er en enorm belastning. Jeg ser veldig fram til å komme meg gjennom denne rettssaken, avsluttet hun sin forklaring med.

Verne om privatlivet

I retten fortalte hun inngående om oppveksten sin, hvordan hun på 1990-tallet møtte Frp-politikeren Tor Mikkel Wara, og om et komplisert sykdomsbilde som har preget livet hennes de siste årene. Hun fortalte også om hvordan hun i alle år har vært svært opptatt av å verne om sitt privatliv.
Etter at Black Box teater i november 2018 satte opp teaterstykket «Ways of Seeing», hvor fasaden på huset til samboerparet ble vist, var det imidlertid slutt på anonymiteten.

Opprørt over stykket og over reaksjonene på at hun hadde filmet forestillingen, skrev Bertheussen en kronikk i VG og politianmeldte teateret.

– Jeg var ferdig med teateret, og jeg hadde skrevet min kronikk og hadde anmeldt dem. Men teateret var ikke ferdig med meg, sa Bertheussen som da hadde forklart seg detaljert om hvordan hun og en venninne hadde sett stykket og filmet det med mobil i en times tid.

Nysgjerrig og rastløs

Nysgjerrig, rastløs og som nordlending med et sinne i seg. Dette var blant karakteristikkene hun ga seg selv i løpet av forklaringen og utspørringen til aktor Marit Formo.
Etter den detaljerte forklaringen svarte hun imidlertid at hun ikke husker på flere av aktors spørsmål, og la til at det jo er en stund siden.

– Det er ikke synd på meg. Jeg har elendig søvnkvalitet. I natt har jeg ikke sovet i mer enn to timer. Jeg vandrer rundt i huset om natta og trives godt alene. Jeg kjeder meg aldri og liker å lære meg nye ting, sa Bertheussen i sin forklaring.

Hun fortalte om installeringen av alarmsystemet i huset etter at samboeren ble justisminister. Det opplevde hun som frustrerende, langdrygt og invaderende.

– Huset så ut som et juletre. Det verste var de berømte kameraene vi fikk inn, sa hun.

Ville ha hjelp til å lekke bilder 

Laila Bertheussen husker lite av en samtale der hun ba om hjelp til å lekke bilder til mediene av det første hendelsen mot huset og bilen i desember 2018.

Aktor Marit Formo konfronterte Bertheussen med samtaler mellom henne og Ingvil Smines Tybring-Gjedde og en journalist i Human Right Service da hun startet utspørringen i Oslo tingrett onsdag.

– Jeg husker ikke så mye av dette. Det var en morsom gruppe med tull og tøys. Jeg har ikke noe minne av dette. Jeg er litt flåsete av meg av og til, svarte Bertheussen.

Samtalene som ble referert i retten, viser at Bertheussen ba om at bilder av hærverket mot huset i Vækerøveien 6. desember ble delt til mediene. Påtalemyndigheten mener det er Bertheussen selv som har utført hærverket, og at det var rettet mot daværende justisminister Tor Mikkel Wara, men 55-åringen nekter skyld på alle punkter i tiltalen.

Bertheussen startet onsdagen med å gjennomføre sin egen frie forklaring der hun fortalte hvordan teaterstykket «Ways of Seeing» hadde påvirket henne. Om morgenen den 6. desember våknet hun og samboer Tor Mikkel Wara opp til at bilen deres var tilgriset av et hakekors, og noen hadde skrevet «rasisit» på husveggen. Ut av bilens drivstofftank stakk det en brent hyssing.

Da aktor overtok utspørringen etter pausen, endret tonen seg vesentlig. Fra å være stillferdig og framstille seg selv som et uskyldig offer for PSTs feilaktige etterforskning, ble Bertheussen offensiv, men ofte svar skyldig da Formo konfronterte henne med funn fra den tekniske etterforskningen.

 

Norge forandrer seg raskt i takt med innvandringen. Kjøp Halvor Foslis bok her!