Last night of the Proms har de siste årene blitt en arena for politiske innspill. For oss musikkelskere som vokste opp med dette populære programmet, så husker vi fra mange år tilbake hvordan de gale britene som til daglig er kjent for sin «stiff upper lip» plutselig brøt ut i allsang og flaggvifting som stolte og glade patrioter av sitt eget fedreland . Da var det også akseptert for publikum å ha med seg sitt eget flagg for å vise at man var gjest fra utlandet. Det var bare et hyggelig innslag på britenes festdag.

Så kom Brexit-debatten. Mange av de som hadde fått billetter til Last night of the Proms organiserte seg med egne EU-hatter og EU-flagg. Dette var lite populært blant seerne som mente at dette programmet med de tradisjonelle sangene fremdeles representerte det patriotiske ved Storbritannia. Det er selve høydepunktet for mange briter. Tenk deg et 17. mai-tog fullt av EU-flagg. Omtrent den følelsen satt vi igjen med. Landet var delt og de liberale benyttet anledningen til å vise sitt politiske budskap hvilket ødela gleden for resten.

Etter at Brexit-kampen endelig var avgjort, fikk venstresiden et nytt prosjekt i 2019: Pride.

Mezzo-sopran Jamie Barton plukket opp regnbueflagget mens hun sang «Rule, Britannia!» i fjor:

I 2020 er det Black Lives Matter for alle pengene. Og nå må britene vise offentlig at de skammer seg. Den ukrainafødte finske dirigenten, Dalia Stasevska (36), som skal dirigere Last Night of the Proms 12. september, mener at en «seremoni uten publikum er det perfekte øyeblikket for å forandre på tradisjonene». ‘Dalia is a big supporter of Black Lives Matter,’ sier en kilde.

Last night of the Proms blir uten publikum på grunn av koronaviruset. Igjen benytter venstresiden anledningen til å kuppe politikk og arrangementer som følge av restriksjonene.

BBC vurderer å fjerne de mest populære sangene som Rule, Britannia! og «Land of hope and glory» fordi de frykter kritikk for at disse sangene kan assosieres med kolonitiden og slaveri.

Rule, Britannia! har sitt utspring i et dikt av den skotske poeten James Thomson og musikken ble skrevet av Thomas Arne i 1740. Sangen ble populær etter at den først ble fremført i 1745 og ble symbolsk for Det britiske imperiet og da spesielt Den britiske marinen.

BBCs egen musikkanmelder, Richard Morrison, sa i juli at tiden var moden for å fjerne de to mest populære sangene på programmet. Han mener at flere sanger ikke lenger er akseptable for det yngre publikummet. De nasjonalistiske sangene må bort for godt, sier han.

 ‘With massed choirs and a packed, flag-waving audience ruled out on medical grounds, there will never be a better moment to drop that toe-curling embarrassing anachronistic farrago of nationalistic songs that concludes the Last Night of the Proms.

‘And I don’t meant drop them just for this year. I mean forever.

‘They form a kind of unholy trinity: Jerusalem, Land of Hope and Glory and Rule, Britannia!

Last night of the Proms slik den pleide å være.




Rule Britannia med mezzo-sopran Sarah Connolly som Nelson i 2009 mens man fremdeles kunne vifte med Union Jack uten å bli kalt rasist.

 




The Times      Daily Mail

Kjøp Alexander Graus “Hypermoral” fra Document Forlag her!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.