Bildet: stappfulle t-banevogner mandag morgen på grunn av få avganger.

Etter at den britiske regjeringen skiftet slagord fra «stay home» til «stay alert» søndag kveld, så har forvirringen vært total om hva man kan og ikke kan gjøre. Man skal få lov til å oppholde seg i parker hvis man holder avstand, men ikke besøke familie, selv om man holder 2 meters avstand. Deretter innføres det 14 dagers karantene på alle som kommer fra utlandet, men det er uklart når dette skal skje. I tillegg klagde Macron på dette og truet med 14 dagers karantene hvis britene ikke lot franskmenn få slippe. Dermed ble det en fransk-britisk avtale om å droppe karantene.

Folk klager over uklare meldinger om hva som skal skje videre. Det mangler detaljer, sier de.

Planene videre fremover vil også avhenge av hvorvidt infeksjonsraten overstiger 1.

De som kan jobbe hjemmefra skal fortsette med det, mens de som fysisk må være på arbeidsplassen er nå bedt om å gå tilbake på jobb. Og med det ertet Boris Johnsen på seg fagforeningene som mener at arbeiderklassen blir sendt tilbake på jobb før det er trygt. Coronakrisen blir stadig mer politisk splittende.

Labour, med Sir Keir Starmer i spissen, oppfordrer folk til ikke å lytte til regjeringens melding om å gå tilbake på jobb. Det er også et problem at skolene holder stengt frem til 1. juni når foreldre må tilbake på jobb. Og det er kun to klassetrinn i barneskolen som det åpnes for. Hvem skal passe barna hvis arbeidere må reise på jobb? Regjeringen har også bedt folk om å unngå å reise kollektivt. Hvilket er svært vanskelig for mange, spesielt i London.

Keir Starmer, gjør akkurat det han sa at han ikke vill gjøre: å bruke coronakrisen politisk:

‘We pushed the Government on lockdown, we pushed them on testing, we pushed them on PPE. (sikkerhetsutstyr, red.mrk)

‘Now we pushed and challenged with the purpose, which was to try to get them to speed up.

‘And I said that under my leadership we’re not out to score party political points. So it was to get them to speed up and to ramp up.’

Labour har selvsagt fagforeningene på sin side i kritikken av regjeringen. Len McCluskey, leder for Unite, sa: ‘People cannot get to work safely unless there is safe transport for them to use. This has not been thought through and the failure to do so places working people in danger.’

Labour-parlamentiker Chris Bryant sa at det var galskap av statsministeren å gi beskjed på søndag kveld om at folk skulle tilbake på jobb 12 timer senere, men uten bruk av kollektiv transport. Han mener at dette er en repetisjon av klassekrig når arbeiderklassen må gå tilbake på jobb mens middelklassen kan fortsette å jobbe hjemmefra:

‘It was crazy for the PM to make his statement on a Sunday evening and expect people to go to work 12 hours later without using public transport. Now we have utter confusion and mixed messages.

‘It’s difficult not to conclude that working class workers are expected to go to work whilst middle class workers work from home. But the ‘new normal’ can’t just be a repeat of the old divide. Surely?’.

Mange arbeidere mottar permitteringspenger fra staten og selv om dette utgjør 80 prosent av lønnen, så har flere opplevd lockdown som betalt hjemmeferie med familien i finværet. Det frister ikke derfor altfor mye å måtte gå tilbake på jobb. At landets økonomi raseres føles ikke som noe personlig ansvar. Hvis man noensinne ønsket å teste ut «borgerlønn» i stor skala med forventningen om at folk selv tar ansvar for å finne seg jobb, så har man fått en unik sjanse til å se konsekvensene av det nå.

Daily Mail

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.