Sakset/Fra hofta

Symmetry Labs er pionerer med nye LED teknologi på Burning mønstringen med Tree Of Tenere

Under fjorårets mønstring «Burning Man» i Nevada-ørkenen (USA), et dadaistinspirert og hippieinitiert evenement som tiltrekker seg aparte mennesker i hopetall, kjøpte milliardæren Stein Erik Hagen et lysende kunstverk til «noen millioner kroner». Egentlig er kunstverket et lysbesatt tre bestående av 125.000 programmerbare LED-lamper som får treet til å stråle av lys. Om det er en skulptur eller installasjon skal være usagt, uansett ønsker Hagen å donere det spektakulære lys-treet med tittelen «The Tree of Ténéré» til Oslo kommune, slik at det kan settes opp på et dertil egnet sted i hovedstaden.

Om kommunen ikke vil ha gaven, er han villig til å låne det ut på kortere eller lengre tid. Det kunstskapte treet, laget av kunstneren Alex Green, og som Hagen har anskaffet seg, er av et noe mindre format enn det som ble vist ved festivalen i Nevada-ørkenen. Green vil også teste ut treet med henblikk på en nordisk værtype. Om kunstneren av den grunn vil gi dette spektakulære lys-treet en ny tittel, som mer samsvarte med sitt nye klimatiske miljø, er et åpent spørsmål. Det opprinnelige treet fra Ténéré, altså ikke Greens kunstskapte, har nemlig en spesiell og stedsspesifikk historie. 

Treet fra Ténéré vokste opp i et ørkenområde i det sydlige Sahara, situert mellom Niger og Chad. Treet hørte til akasieslekten og var den eneste veksten i det enorme Ténéré-området. I 1934 anslo en fransk forsker at treet var over 500 år gammelt og at det hadde overlevd på grunn av røtter som strakte seg ca. 40 meter ned i bakken der det var vannførende lag. De innfødte nomadene som streifet rundt i ørkenen oppfattet treet som hellig og behandlet det med ærefrykt. 

Med en så høy alder var det ikke så rart at treet etter hvert skrumpet inn og stammen ble noe morken, men selve dødsstøtet kom i 1973 da en full, libysk lastebilsjåfør kjørte det overende. Noen uker senere ble det døde treet fraktet til Niger Nasjonalmuseum der det ble bygget en romslig paviljong hvor treet og dets aura lever videre i en ny tilstand av beundring og tilbedelse. Men blomstene og de grønne bladene er borte fra det originale akasietreet, kanskje ikke for alltid, for noen tror og ber for at det igjen skal få livskraften tilbake og blomstre.

På en måte har kunstneren Alex Green, som i utgangspunktet er fysiker og lysforsker, levendegjort den mytiske auraen i det gamle «Tree of Ténéré». Treet lever nå et annet liv, et kunstnerisk liv, og stråler nå i kraft av en moderne lysteknologi som fyller bladverket med et spektakulært fargespill. På det vis trekkes trådene tilbake til ørkenområdet Ténéré, akasie- treet og museumspaviljongen i hovedstaden Niamey. Det er en lang ferd derfra og til Nevadaørkenen, men enda lenger blir den til Oslo by, som i visse sammenhenger blir omtalt som en asfalt- og betongørken.

Det skal bli interessant å se om Stein Erik Hagen får noe napp hos politikerne i hovedstaden. Lys-treet bør jo ikke plasseres hvor som helst, det trenger «armsleng» og fritt utsyn og ikke minst, at mye folk ferdes der. På vinterstid og nattestid vil lystreet være et fascinerende skue, selv i overskyet vær. I klarvær vil det nok få en konkurrent i nordlyset, men Aurora Borealis er en langt mer lunefull lys-bærer, mens det kunstskapte «Tree of Ténéré» vil kunne stråle døgnet rundt.