Nytt

Det har stormet rundt SSB-sjef Christine Meyer de siste ukene. Mandag var hun på oppvaskmøte med Siv Jensen om endringene som gjøres i SSBs forskningsavdeling.

Statistisk sentralbyrå (SSB) har besluttet å hente inn bistand fra kommunikasjonsbyråer for å håndtere det de selv betegner som en «kritisk mediesituasjon».

Et offentlig anbud har vært lyst ut for kommunikasjonsbistand til SSB, og fristen gikk ut fredag formiddag, skriver VG.

Oppgavene inkluderer rådgiving i krisesituasjoner og også veiledning for å forberede ledelsen på slike situasjoner og hindre at de oppstår.

Kommunikasjonsbyrået Zynk er et av tre byråer som kjemper om anbudet, men de ble engasjert av SSB allerede fredag 27. oktober, opplyser administrasjonsdirektør Bjørn Gundersen til avisen.

Han understreker at statistikkbyrået til vanlig har en velfungerende kommunikasjonsavdeling, men at det de har opplevd de siste ukene er annerledes.

Blant annet har nyheten om at 25 forskere mister jobben i forskningsavdelingen til SSB skapt stor offentlig debatt, og i tillegg gikk det tirsdag fram at de holdt tilbake en kontroversiell rapport om innvandring.

–SSB har i høst opplevd en kritisk mediesituasjon. Kritiske mediesituasjoner kan oppstå fra tid til annen knyttet til endringer i virksomheten, brudd på sikkerheten og andre akutte hendelser. Disse situasjonene er så annerledes enn det ordinære kommunikasjonsarbeidet i SSB at SSB har behov for å knytte til seg eksperter på håndtering av mediene i kritiske situasjoner, sier Gundersen til VG.