Kunstbilde

Josh Kline – Unemployment (foto: MANYBITS, Creative Commons)

En sosial, teknologisk og økonomisk utvikling hvor tingene har forrang og mennesket omgjøres til avfall, er temaet for utstillingen «Unemployment» (2016) av den amerikanske samtidskunstneren Josh Kline (f. Philadelphia, 1979).

Kline, som bor og arbeider i New York, benytter et brutalt direkte billedspråk idet han tenker seg at store deler av middelklassen vil ha mistet jobben til maskinene på 2030-tallet. Likevel er det levende, samtidige modeller – nærmere bestemt arbeidsledige personer i Baltimore, Maryland – som ligger til grunn for skulpturene i gjennomsiktige søppelsekker.

Joann Nagy, som fyller 56 år den 6. mars, har vært modell for denne delen av verket. Hun har vært arbeidsledig i to år etter mer enn ti år som advokat i et forsikringsselskap. Til Corriere della Sera forteller hun at hun gjerne skulle ha dratt for å se utstillingen, men at hun ikke hadde råd til reisen.

Skulpturen kan også betraktes som et slags svar på Duane Hansons (1925–1996) Supermarket shopper fra 1970. Utsynet er fortsatt dystert, men på en mer dramatisk måte.

Det finnes flere bilder fra utstillingen, som er blitt vist hos 47 Canal i New York (3.5.–12.6.2016) og Fondazione Sandretto i Torino (4.11.2016–12.2.2017).

Fotografiet er tatt 11. desember 2016 under den sistnevnte utstillingen av signaturen MANYBITS, som har opphavsretten til bildet og har offentliggjort det på Flickr under Creative Commons-lisensen Attribution-NonCommercial 2.0.

Les også

Les også