Sakset/Fra hofta

Lee (Elizabeth) Miller (23. april 1907, Poughkeepsie, New York, USA — 21. juli 1977, Chuddingly, East Sussex, UK) regnes i dag som en betydelig skikkelse i forrige århundres kunsthistorie, innen fotografi både foran og bak kameraet, og innen den retningen som kalles surrealisme.

Hennes far var en avansert amatørfotograf, og unge Lee fikk både være modell og lærling. 19 år gammel ble hun i forbindelse med en nesten-ulykke oppdaget av Condé Nast — grunnleggeren av magasinet Vogue. Hun ble fluksens en ettertraktet modell, fotografert av størrelser som Eduard Steichen, Arnold Genthe og George Hoyningen-Huene. Ett av Steichens reklamebilder — for Kotex, en nødvendighetsartikkel for kvinner — skapte for å si det mildt en viss uro, og avsluttet i praksis hennes modellkarriere.

Man man kan like gjerne si at dette penset hennes karrière inn på et bedre spor. I 1929 reiste hun til Paris og ble modell, assistent, elev og elskerinne til kunstneren og fotografen Man Ray (Emmanuel Rudnitsky, 1890-1976). Det kan muligens diskuteres hvem av dem som lærte hvem hva, og hvem som egentlig var mester for en del av fotografiene fra denne tiden.

I 1932 er hun tilbake i New York, og driver sitt eget atelier i to år, da hun gifter seg med den egyptiske forretningsmannen Aziz Eloui Bey. Men hun fortsatte å fotografere på egen hånd. I 1937 hadde hun fått nok av Kairo, og reiste alene tilbake til Paris, hvor hun møtte sin senere ektemann nummer 2, maleren og kuratoren Roland Penrose.

Ved krigsutbruddet i 1939 bodde hun med Penrose i Hampstead. På tross av innstendige anmodninger om å flytte tilbake til USA, ble hun i England,. I 1942 ble hun akkreditert som offisiell krigskorresåondent for Condé Nast Publications. En måned etter D-dagen i 1944 var hun på plass i Frankrike, og fulgte de allierte styrkene like til befrielsen av konsentrasjonsleirene Buchenwald og Dachau. Dachau ligger ikke langt fra München, og derfra stammer hennes kollega David E. Schermans portrett av henne i badekaret i Hitlers private leilighet.

Om etterkrigstiden er det å nevne at da hun i 1947 oppdaget at hun var gravid med Roland Penfold, tok hun endelig ut skilsmisse fra Aziz Eloui Bey og giftet seg med Penrose. Deres sønn Anthony ble født i september 1947.

Det hun hadde gått gjennom, forårsaket det som nå er kjent som ”posttraumatisk stressyndrom”, og hun drakk en del. Men ekteparets hjem i Sussex ble litt av et samlingspunkt for venner og kunstnerkolleger.
Det kan nevnes at utstillingen Lee Miller and the Surrealist Eye ble vist i Stenersenmuseet i Oslo i 2010.

To bøker som kan anbefales, er Anthony Penroses The Lives of Lee Miller og Lee Miller’s War. Inntil 20. juni vises forøvrig denne utstillingen i Hellerup i Danmark.