Nytt

En blond svenske ved navn Kjell Kjellberg (27) har – eller hadde – den største following på YouTube med 53 millioner følgere. Han ble så stor at Media Maker, eid av Disney, inngikk avtale med ham. Pengene rullet inn.

Likevel valgte PewDiePie, som er artistnavnet hans, å legge ut tre videoer som alle tøyser med antisemittisme og nazisme på en måte hvor humoren er vanskelig å få øye på. Det ble så mye bråk at Disney valgte å kansellere avtalen. Antisemittisme og nazisme er vanligvis bad for business.

Det begynte med en video 11. januar hvor to innfødte viser opp et tegn hvor det står «Death to all Jews».

Dette var ikke den første i sitt slag.

Since August, PewDiePie has posted nine videos that include anti-Semitic jokes or Nazi imagery, according to a review of his channel by The Wall Street Journal. (….)

PewDiePie’s account also took down three videos with a total of about 23 million views—the Jan. 11 video, and ones from Jan. 17 and Jan. 22—after the Journal’s inquiries. In the Jan. 22 video, Mr. Kjellberg showed a man dressed as Jesus Christ saying, “Hitler did absolutely nothing wrong.”

Hvorfor har en svensk supersuksess et slikt behov for å bevege seg helt på kanten av hva man kan si, av å flørte med «avgrunnen», både politisk og økonomisk? Kjellberg er sikkert klar over at kommersielle selskap opererer innen trange rammer når det gjelder så betente temaer.

Men YouTube, som eies av Googles Alphabet, har vist en forbausende tolerant holdning.

Mr. Kjellberg said in a video a few days later that the Jan. 11 clip was a joke that went too far. Alphabet Inc.’s Google, which owns YouTube, pulled ads that run on its videos from the Jan. 11 video within days of its posting, before it was taken down this past weekend. YouTube hasn’t pulled any of the nine videos in question, though PewDiePie’s account took down three of them. Google hasn’t removed ads from any of Mr. Kjellberg’s other videos.

YouTube gjør et forsøk på å definere rammene, men hvem avgjør hva som er kontekst?

YouTube said it prohibits videos that violate its rules, which include a ban on content that “promotes or condones violence against individuals or groups based on race or ethnic origin (or) religion.”

Problemet for YouTube og andre er at det er vanskelig å definere kontekst når formen er å tulle og tøyse med alt, også det mest tabubelagte, som nazisme og antisemittisme. Men man kan ikke unnlate å legge merke til hva det er Kjellberg ikke spøker med. Ikke noe om islam eller muslimer her. Kanskje det er slik at også Google og Facebook har større toleranse for antisemittisme enn for anti-islamsk spøk?

Det er mye penger i tull og tøys. Kjellberg tjente 14,5 millioner dollar i fjor.

Mr. Kjellberg is a top earner on YouTube, making roughly $14.5 million last year, according to estimates from social media data firm NeoReach. That amount includes splitting ad revenue with YouTube, as well as sponsorships and appearance fees.

His videos collectively have been watched 14.7 billion times, more than anyone else on YouTube. He has nearly double as many subscriptions as the next top YouTube star and roughly 78% of his viewers are under 20 years old, NeoReach said. His star power helped him secure a multimillion-dollar bonus from YouTube around late 2015 to keep his videos on its site exclusively, according to people familiar with the deal.

PewDiePie bruker nazisme og antisemittisme som «props» i sine show, som rekvisitter, uten å ta noe ansvar for hva de betyr. Han viser til satire og ytringsfrihet.

“Is a joke actually pure racism?” he said. “Is something that would be considered a joke purely homophobic, or anti-Semitic and all these things? Context ing matters.”

Mr. Kjellberg’s use of Nazi material dates back to at least Aug. 7, when he began a video with a swastika and other Nazi imagery. Wearing a “Make America Great Again” hat from President Donald Trump’s campaign, Mr. Kjellberg used a photo of Hitler as a segue between clips.

Mr. Kjellberg says the material is portrayed in jest. He showed a clip from a Hitler speech in a Sept. 24 video criticizing a YouTube policy, posted swastikas drawn by his fans on Oct. 15 and watched a Hitler video in a brown military uniform to conclude a Dec. 8 video. He also played the Nazi Party anthem before bowing to a swastika in a mock resurrection ritual on Jan. 14, and included a very brief Nazi salute with a Hitler voice-over saying “Sieg Heil” and the text “Nazi Confirmed” near the beginning of a Feb. 5 video.

De to «innfødte» som viser plakaten med «Death to all Jews» ble innleid av Kjellberg gjennom frilansselskapet Fiverr. Fiveerr er ikke begeistret for hva de har bidratt til:

Fiverr suspended the accounts of Mr. Kjellberg, the two men in the video and the Jesus actor whom Mr. Kjellberg paid to say, “Hitler did nothing wrong,” according to a person familiar with the matter. Of the actor’s suspension, Mr. Kjellberg said in a later video, “Isn’t it ironic that Jews found another way to f— Jesus over?” Fiverr is based in Tel Aviv.

Hva er det med svenskene?

 

https://www.wsj.com/articles/disney-severs-ties-with-youtube-star-pewdiepie-after-anti-semitic-posts-1487034533?mod=trending_now_1

Mest lest

Meyer på jordet