Nytt

Aage Borchgrevink, kjent fra Helsingforskomiteen, har tatt initiativ til at norske selskaper som Norwegian skal melde fra at de ikke vil at deres annonser skal synes på nettsteder som Breitbart.com.

Norwegian svarer Morten Gulden positivt i en tweet at de tar det videre til markedsavdelingen som skal «se på mulighetene for å fjerne det».

annonsesensur-norwegian

 

«Det» er spesifikt Breitbart.com.

Breitbart pådro seg en masse uvilje fordi nettsiden har vist seg mer populær enn store navn som CNN på nett. At dets CEO, Stephen Bannon, gikk inn som leder Trumps valgkamp fikk varselklokkene til å ringe.

På nett er det antall lesere som gir inntekter via annonser. Da kan innholdet likevel være gratis. Politiske motstandere så muligheten for å ramme Breitbart økonomisk ved å legge press på selskapene som annonserer.

Det er ikke selskapene selv som annonserer. De kjøper plass fra leverandører som sørger for at de popper opp, ofte ut fra hva leseren «liker». Denne markedshånden er «blind». Men politiske motstandere så at Breitbart er sårbar, og gikk organisert til verks:

Man laget en kampanje Sleeping giants, hvor man kommer med en oppskrift på hvordan forbrukerne kan ramme innhold de ikke liker:

ads-boikott

 

Men det aktivistene glemmer er at de politiserer markedet. Forbrukermakt er tidligere forbundet med helse, sunnhet eller ublu priser. Her vil man legge politiske kriterier til grunn, av mennesker som ikke en gang vil stå frem. De lar det være opp til folk selv, men ut fra hva de sier har de en meget bred definisjon av hva som er uønsket. De vil ramme:

a toxic mix of lies, white-supremacist content and bullying that can inspire attacks on Muslims, gay people, women, African-Americans and others.

Men ser for seg at det kan bli langt flere:

“We’re focused on Breitbart News right now because they’re the biggest fish,” a founder of Sleeping Giants told me. (He requested anonymity because some members of the group work in the digital-media industry.) Eventually, Sleeping Giants would like to broaden its campaign to take on a menagerie of bad actors, but that would require a much bigger army of Giants, and “it has only been a month since we started doing this,” he told me when I talked to him in December.

Det er denne bølgen Aage Borchegrevink har kastest seg på. Borchegrevink har henvendt seg til Norwegian – på twitter – og fått svar. Hvor forpliktende det er, gjenstår å se.

Men kanskje ikke Norwegian helt forstår hva de gir seg ut på, hvis de sier ja til en slik sensurering.

For til syvende og siste er det det som det er.

Det liberale establishment i USA hater Breitbart og vil gjøre hva som helst for å stanse det.