Feature

Procter&Gamble-Ariel-neo-nazi

Dagens politiske hysteri kjenner ingen grenser. Når man begynner å lese politiske budskap inn i vaskeanvisninger er man ute å kjøre.
Det har nylig skjedd med vaskemiddelet Ariel i Tyskland, hvor papirposten har påstemplet A88 og plastflasken A18. Tallreferansene gjelder hvor mange vasker pakken eller flasken rommer, men for antifascister er det identisk med nazistenes kodede hyllester som betyr henholdsvis Heil Hitler og Adolf Hitler – ut fra rekkefølgen på forbokstavene.

At man må være innviet for å forstå dette, gjelder ikke. Det er utålelig at produsenten Procter & Gamble har en slik logo. Derfor må de vekk, og selskapet legger seg flat.

Fredag fik de mange klager forbrugsvaregiganten til at gå ud med en offentlig undskyldning og et løfte om, at de pågældende produkter ikke længere bliver leveret i Tyskland.

«Vi beklager meget, hvis der på vores produkter er nogen utilsigtede associationer, og vi distancerer os klart fra enhver højreekstremistisk ideologi,» siger Gabi Hässig, talsperson for Procter & Gamble.

At denne innrømmelsen kan ha betydning for ytringsfriheten i Tyskland, affiserer visst ikke Procter & Gamble.

 

http://epn.dk/brancher/foedevarer/ECE6712727/forbrugsvaregigant-revses-for-nazikode-pa-vaskemiddel/

Les også

-
-
-
-
-