Sakset/Fra hofta

Salman Rushdies bok «Sataniske Vers» er omarbeidet til teater og skal snart ha verdenspremiere i Potsdam utenfor Berlin. Rushdie ble dødsdømt av Khomeini for boken i 1989. Hva skjer denne gang?

Noen vil se teaterstykket som «nok» et bevis på krenkelsen av muslimer, slik Kari Vogt pleier uttrykke det. Som en ondsinnet handling. I 1989 var det mange som forsvarte Rushdie. Har folk forandret seg så mye på disse 19 årene at de ikke lenger mener det samme? At det som den gang var en opplagt ytringsfrihetssak ikke lenger er det, men en provokasjon? Noen vil opplagt mene at i dagens «klima» er det ikke tilrådelig med et slikt teater. Andre vil mene at det nettopp pga dette klima er viktig å forsvare kunstens autonomi.

Noen vil kanskje mene at et kunstverk ikke bare kan og bør bedømmes ut fra sin provoserende egenverdi, men også i forhold til «klima», dvs. hvor mange andre «provokasjoner» det har vært. Slikt kan det skje at kontroversiell kunst som støter visse muslimer må skrinlegges eller utsettes, hvis feks. en film som «Fitna» nettopp har laget bølger. Dette bare for å illustrere hvor innviklet det lett blir hvis man godtar at kunst skal dikteres ut fra utenforliggende hensyn.

German Muslims have expressed «regret» that a theatre near Berlin plans to stage the world premiere of a play based on Salman Rushdie’s novel The Satanic Verses.

«We regret that the religious sentiments of Muslims are being treated in a provocative manner,» the president of the German Islamic Council, Ali Kizilkaya said, after his organisation publicly complained about the performance.

Iran’s late revolutionary leader Ayatollah Ruhollah Khomeini issued a fatwa – or religious decree – in 1989 calling on Muslims to kill Mr Rushdie for perceived insults against Islam in his novel.

Mr Rushdie, an Indian-born Muslim who was educated in Britain, was forced into hiding for nearly a decade.

He was knighted by Britain’s Queen Elizabeth II in 2007, a move that sparked a new wave of protest across the Muslim world.

The play, adapted from Mr Rushdie’s 1988 book, was reworked for the stage by the manager of the Hans Otto Theatre in the eastern city of Potsdam, Uwe Eric Laufenberg, and dramatist Marcus Mislin.

Amid heavy media coverage of the upcoming premiere, the general secretary of the Central Council of Muslims in Germany, Aiman Mazyek, has urged followers of Islam to remain calm over the staging of the play and engage in a «critical and constructive dialogue» about the issues it raises.

But he also questions whether the play might go too far.

«Freedom of expression and of art is importance but offences against what is sacred in a religion is not something we value,» he said.

A police spokeswoman says authorities plan to step up security around the theatre during the performance.


Satanic Verses play upsets German Muslims