Kategori: Kunstbilde

Den tvilende Thomas (c.1628)

Wouter Crabeth II (c.1594-95–1644). Olje på lerret, 250,4 x 308,5 cm, Rijksmuseum, Amsterdam. Beretningen om den tvilende Thomas finner vi bare i evangeliet etter Johannes, 20, 19-29 (DNB 1930): Da det nu var aften den dag, den første dag i uken, og dørene var lukket der hvor disiplene var, av frykt for jødene, kom Jesus […]

Les mer»

Oppstandelsen (1304-06)

Giotto di Bondone (1266–1337) Freske, 200 x 185 cm, Scrovegni-kapellet, Padova. Her har kunstneren kombinert elementer fra to av de kanoniske evangeliene, nederst til venstre ser vi de lamslåtte vaktene, som det fortelles om i evangeliet etter Matthaeus 28, 1-4 (DNB 1930): Men ved enden av sabbaten, da det lysnet mot den første dag i […]

Les mer»

Jesus i Dødsriket (1500-tallet)

Ukjent kunstner, etterfølger av Hieronymus Bosch (c.1450-1516) en gang på 1500-tallet. Olje på tre, 38,4 x 51,5 cm, privateie Bildet er sist registrert ved auksjon hos Sotheby’s i New York den 30. januar 2021, der tilslaget falt ved USD 100 800. I det nye testamentes kanoniske skrifter er Jesu opphold i Dødsriket så vidt omtalt […]

Les mer»

Jesu korsfestelse, død og begravelse (1304-06)

Giotto di Bondone (1266–1337) Freske, 200 x 185 cm, Scrovegni-kapellet, Padova. I sine brev nevner apostelen Paulus flere ganger Jesu korsfestelse, men nærmere detaljer om tid og sted finner vi først i de kanoniske evangelier – som her i evangeliet etter Marcus, 14, 22-39 (DNB 1930), som i hovedsaken regnes som det tidligste. Og de […]

Les mer»

På vei til Golgata (1304-06)

Giotto di Bondone (1266–1337) Freske, 200 x 185 cm, Scrovegni-kapellet, Padova. Beretningen om forhøret av og dommen over Jesus er beskrevet i alle de kanoniske evangelier, her etter Marcus 15, 1-22 (DNB1930): Og straks om morgenen holdt ypperstepresten samråd med de eldste og de skriftlærde, hele rådet, og de bandt Jesus, og førte ham bort […]

Les mer»

Judaskysset (1304-06)

Giotto di Bondone (1266–1337) Freske, 200 x 185 cm, Scrovegni-kapellet, Padova. De kanoniske evangelier er samstemmige i at etter det siste måltid gikk Jesus og hans følge ut til en hage på Oljeberget, der Jesus ble pågrepet. Slik skildres det i evangeliet etter Marcus, 14, 42-50 (DNB 1930): Og han kom tredje gang og sa […]

Les mer»

Nattverden (1304-06)

Giotto di Bondone (1266–1337) Freske, 200 x 185 cm, Scrovegni-kapellet, Padova. Den tidligste beretning om Nattverden finner vi i apostelen Paulus’ første brev til korintierne, 11, 23-26 (DNB 1930): For jeg har mottatt fra Herren dette som jeg også har overgitt eder, at den Herre Jesus i den natt da han blev forrådt, tok et […]

Les mer»

De 30 sølvpenger (1304-06)

Giotto di Bondone (1266–1337) Freske, 150 x 140 cm, Scrovegni-kapellet, Padova. Judas Iskariots forræderi av Jesus er omtalt i alle de fire kanoniske evangelier. Den antatt eldste versjonen finner vi i evangeliet etter Marcus 14, 10-11: Og Judas Iskariot, en av de tolv, gikk til yppersteprestene for å forråde ham til dem. Men da de […]

Les mer»

«Skattens mynt» i sin sammenheng (1886-94)

James Tissot (1836-1902). Dekkfarger over blyant på papir, 19,4 x 26,5 cm, Brooklyn Museum, New York. Fransk titel: Le denier de César. Beretningen om Skattens mynt finner vi i alle de tre synoptiske evangelier, og det regnes som sannsynlig at det er Marcus’ variant som er kilden til de to øvrige. Som vi tidligere har […]

Les mer»

Utdrivelsen av templet (1304-06)

Giotto di Bondone (1266–1337) Freske, 200 x 185 cm, Scrovegni-kapellet, Padova. Beretningen om utdrivelsen av pengevekslerne og dyrehandlerne fra templet finner vi i alle de fire kanoniske evangelier, men forbannelsen av fikentreet bare hos Marcus og Matthaeus. Men bare Marcus innleder og avslutter perikopen med fikentreet – så det er sterke grunner til å anta […]

Les mer»