Kategori: Kunstbilde

1150 år siden slaget i Hafrsfjord i 872.

Erik Werenskiolds (1855-1938) illustrasjon av slaget i Hafrsfjord for 1899-utgaven av Snorres kongesagaer. Slaget er beskrevet slik i avsnitt 18-19 av Harald Hårfagres saga, her gjengitt etter Steinar Schjøtts (1844-1920)  nynorske umsetjing fra 1900: 18. Dei tidendir spurdest sunnantil lande, at hordar og rygir og egdir og telir samla seg og baud ut baade skip […]

Les mer»

Land of the Lotus Eaters (1861)

Robert Seldon Duncanson (1821–1872) Olje på lerret, 134 x 225 cm, for tiden i Kungliga hovets forvaring, Sverige. Robert Seldon Duncanson var en for det meste selvlært kunstner. Hans farfar var sønn av en slaveeier og en slavinne av afrikansk opprinnelse. Han fikk sterke inntrykk fra The Hudson River School, spesielt av Thomas Cole  (1801-1848), […]

Les mer»

Marias kroning (c.1450)

Dieric Bouts (c.1420–1475) Olje og tempera på tre, 83 × 85 cm, Akademie der bildenden Künste, Wien. Den siste gang Jesu mor Maria uttrykkelig nevnes i Det nye testamente er i Apostlenes gjerninger 1,14 (DNB 1930): Alle disse holdt samdrektig ved i bønnen sammen med nogen kvinner og Maria, Jesu mor, og hans brødre. De […]

Les mer»

Liten pike med dukke (1926-27)

Chaïm Soutine (1893–1943) Olje på lerret, 64,8 × 49,8 cm, Museum of Fine Arts, Houston. Khaim-Itsje Solomonovitsj Sutin ble født i det nåværende Bjelarus som den tiende i en søskenflokk på elleve. Fra 1910 til 1913 var han elev ved akademiet i det daværende Vilna, nå Litauens hovedstad Vilnius. I 1913 emigrerte han til Frankrike, […]

Les mer»

Lillan vid byrålådan (1907)

Ivar Arosenius (1878–1909) Tempera på lerret, 41 x 60,5 cm, Ateneum, Helsinki. Fullstendig svensk titel: Interiör från hemmet på Elfängen, Lillan vid en utdragen byrålåda. Ivar Arosenius’ største glede i de to år han hadde igjen å leve, var datteren Eva Benedikta Elisabeth (1906-2004), også kalt Lillan. Vi finner henne også i bilder som Flickan […]

Les mer»

Man med en kvinna under hvardera armen (1898)

Ivar Arosenius (1878-1909) Akvarell og tusjlavering på papir, 14,7 x 10,2 cm, Göteborgs konstmuseum. Her syhnes det åpenbart at Arosenius er i sitt satiriske – eller like gjerne samfunnskritiske hjørne. Hva som foregår er ikke så greit å si, men man kan mistenke at det kanskje er mannens kone (til venstre) og datter (til høyre), […]

Les mer»

Om hundra år Hos Konsthandlaren (1908)

Ivar Arosenius (1878-1909) Tusj på papir, 12,9 x 11,2 cm, Göteborgs konstmuseum. Tegningen har den følgende påskrift: Om hundra år Hos Konsthandlaren. Två streck af Ivar Arosenius. Pris 30 000 kronor. Publiken: Kollosalt, utomordentligt storartadt! Her er nok Ivar Arosenius i et profetisk hjørne. Men profetien ble på et vis allerede oppfylt bare ni år […]

Les mer»

Psalmsång (1898)

Ivar Arosenius (1878–1909) Tusjlavering på papir, 10 x 13,5 cm, Göteborgs konstmuseum. Den største samling, noe i underkant av fire hundre katalognummer av Ivar Arosenius’ verker finner vi i Konstmuséet i hans hjemby Göteborg. Mesteparten er tegninger og skisser. og bare en liten del, for det meste malerier, er utstilt i Arosenius-rommet. Her er han […]

Les mer»

Lifvet och döden (1905)

Ivar Arosenius (1878–1909) Vannfarger på papir, 22 x 29 cm, Nationalmuseum. Stockholm. Ivar Arosenius var i likhet med sine to eldre brødre født med blødersykdom. (Den to år yngre broren Eric unngikk blødersyksommen, og levde til 1953). Så man kan trygt si at han var granne med döden, en halvtrappa ned, som det heter hos […]

Les mer»

Madonna del Parto (1467)

Piero della Francesca (c.1410/20–1492) Freske overført til lerret, 260 x 203 cm, Musei Civici, Monterchi. Madonna del Parto – Madonna av fødselen er en fremstilling av den høygravide Maria Madonna, særlig kjent fra italiensk renessanse. Det vises ikke til noen spesiell nytestamentlig tekst. Dette er en passende anledning for å høre Tomás Luis de Victorias […]

Les mer»