Kategori: Kunstbilde

En Skipperbolig paa Nøtterland i Nærheden af Tønsberg (før 1839).

Jacob Munch (1776–1839). Olje på lerret, 53,5 x 65,5 cm, Haugar Vestfold kunstmuseum. Tønsberg. Jacob Munch var fetter av maleren Edvard Munchs farfar, presten Edvard Storm Munch (1780-1847). Med Nøtterland skal vi nok forstå det som i dag kalles Nøtterøy på vestsiden av Oslofjorden. På det lokale historielags nettsider finner vi en opplysende artikkel om […]

Les mer»

Hermes og Argos (c.1659)

Diego Velázquez (1599–1660). Olje på lerret, 127 x 250 cm, Museo del Prado, Madrid. Kastiljansk titel: Fábula de Mercurio y Argos. Ἄργος Πανόπτης – Argos Panoptis, (Den alt-seende Argos) er nylig nevnt i forbifarten her på Document. I følge mytologien var han en gigant som var forsynt med en mengde øyne, og han sov aldri […]

Les mer»

St. Columba-altertavlen (c.1455)

Rogier van der Weyden (c.1400-1464). Olje på eiketre, panelstørrelse fra venstre mot høyre 138 x 70 cm, 138 x 153 cm, og 138 x 70 cm. Alte Pinakothek, München. Til venstre Marias bebudelse etter Lukas 1, 26-38, i midten de vise menns tilbedelse etter Matthaeus  2, 9-11, og til høyre fremstillingen i Templet etter Lukas […]

Les mer»

Den store synagogen i Lwów (ødelagt 1943)

Illustrasjon fra Dr. Majer Bałabans bok Dzielnica żydowska, jej dzieje i zabytki. Lwów, 1909 (Det jødiske kvarteret, dets historie og minnesmerker, Lwów, 1909) Lwów var hovedstad i kongeriket Galicia–Volhynia fra 1272 til 1349, da området ble inntatt av kongeriket Polen. I 1772, etter Polens første deling, havnet byen under det habsburgske kongeriket Galicia og Lodomeria, […]

Les mer»

Aasgaardsreien (1872)

Peter Nicolai Arbo (1831–1892). Olje på lerret, 83,5 x 165,5 cm, Nasjonalmuséet, Oslo. Åsgårdsreien/Oskoreia var i norsk folketro en flokk av ondartede personer, troll, vetter og gjengangere som opptrådte til hest om natten, særlig ved juletider. Den kunne røve med seg både folk og hester. Det sies at Arbo fant inspirasjon til dette bildet i […]

Les mer»

Hester på fjellet (1889)

Peter Nicolai Arbo (1831-1892). Olje på lerret, 140 x 200 cm, Nasjonalmuséet, Oslo Peter Nicolai Arbo fikk sin første utdannelse ved Akademiet i København, og deretter ble det studieopphold i Düsseldorf fra 1851 til 1858. Fra 1863 til 1874 var han bosatt i Frankrike, og mottok sterke inntrykk fra fransk historiemaleri. Blant hans motiver finner […]

Les mer»

Melankoli III (1902)

Edvard Munch (1863-1944) Fargetresnitt trykket i svart, grågrønt og orange på papir, 37,7x 47 cm (selve bildet), privateie. Melankoli er ett av de motiver Edvard Munch stadig vendte tilbake til. Modellen her er Jappe Nilssen (1870-1931), som fra 1908 virket som kunstkritiker i Dagbladet, og ble en av modernistenes fremste støttespillere. Melankolien sies å skyldes […]

Les mer»

Pubertet (1902)

Edvard Munch (1863–1944). Etsning, arket 48,7 x 36,7 cm, motivet 18,8 x 15 cm, privateie. Motiver som Skrik, Madonna og Pubertet vendte Edvard Munch tilbake til flere ganger. Den første versjonen av Pubertet, malt i 1886, gikk tapt i en brann i Kristiania samme år. Nasjonalmuséets versjon ble malt i 1894-95. To andre versjoner, 1894 […]

Les mer»

Karikatur av forfatteren Oskar Braaten (1915)

Fredrik Christian Bødtker (1869–1931). Tusj på papir, 15,5 x 7,5 cm, Oslo Museum. Fredrik Christian Bødtker begynte som fotograf, men konsentrerte seg fra og med 1902 om tegning, spesielt for vittighetsbladene Tyrihans, Hvepsen, Veslefrik og Vikingen. Her har han tatt for seg forfatteren Oskar Braaten (1881-1939), som er særlig kjent for sine folkelivsskildringer, i både […]

Les mer»

De syv sakramenter (c.1440-45)

Rogier van der Weyden (c.1400–1464). Olje og forgylling på tre, 200 × 223 cm, Koninklijk Museum voor Schone Kunsten, Antwerpen. Flamsk titel: De Zeven Sacramenten. Den katolske og den ortodokse kirke har syv sakramenter (hellige handlinger). Her har kunstneren skildret dem fra venstre mot høyre. Dåpen, konfirmasjonen (som kalles ferming i den katolske og krismering […]

Les mer»