Knivtrusler og rasistiske utskjellinger er blitt en del av hverdagen, mener bussjåfører i Storbritannia. Dette melder BBC.
«Ville jeg tatt bussen? Nei, ikke av lyst nå», sier Andy Collett. «Jeg føler meg mye lykkeligere med min egen bil».
Det er ikke en uvanlig holdning blant passasjerene. Men Collett er bussjåfør.
«Det kan være veldig skremmende», sier han. «Jeg har blitt overfalt to ganger, spyttet på flere ganger, og jeg har opplevd at vinduer har blitt knust – det er dessverre bare en del av jobben».
Han beskriver en «lovløshet» blant en del av de reisende – for det meste yngre mennesker – som han mener har blitt verre i løpet av de 38 årene han har kjørt bussrutene i Birmingham.
BBC har snakket med passasjerer, transportpersonale og andre bussjåfører i regionen West Midlands i England om det de sier er en økende nasjonal trend med antisosial atferd på offentlige transportmidler.
Det britiske transportpolitiet registrerte 40.034 tilfeller av antisosial atferd i 2024–25, en økning på 24 % fra året før.
Busser er den mest brukte formen for kollektivtransport, men det er også her passasjerene føler seg minst trygge, ifølge en fersk undersøkelse fra Transport for the North.
En hendelse gir Collett flashbacks. «Jeg ble angrepet av rundt 30 skolebarn», forteller han. «Jeg fikk kutt og blåmerker. De bøyde faktisk fingrene på hånden min da jeg prøvde å holde [døren] for å hindre dem i å komme seg inn i kjøretøyet».
Nå er Collett mest opptatt av å lære opp andre sjåfører og advare dem om farene. Når han setter seg bak rattet, prøver han å unngå ruter som er kjent for antisosial atferd.
Chelmsley Wood i West Midlands er et øyeblikksbilde av dette nasjonale problemet. Byttepunktet er blitt utsatt for hærverk og graffiti, mens sjåfører er blitt truet og busser er blitt skadet.
Overvåkningsbilder viser maskerte tenåringer som skyter fyrverkeri mot bussene.
Passasjer Emma Banks (52) forteller at hun har vært vitne til en lignende hendelse. «De [slo] på bussen. Jeg har lærevansker, og noen ganger blir man redd», sier hun.
Hun kan ikke kjøre bil, så hun er avhengig av offentlig transport, men i kveld føler hun seg ikke trygg nok til å ta bussen. «Jeg tar en taxi, for da vet jeg at jeg kommer trygt hjem».
Det er innført en ordre om beskyttelse av det offentlige rom i Chelmsley Wood for å stanse ansamlinger av unge mennesker og for å kreve at masker og hetter fjernes. Men 17 år gamle Elle Furlong sier at hun fortsatt er redd.
«De knuser vinduer, utløser brannalarmen med vilje og antenner setene med lightere. Det er helt forferdelig».
«Hvis jeg kan gå, så går jeg. Hvis det er langt nok, tar jeg en Uber. Hvis det er veldig langt, får jeg faren min til å kjøre meg. Jeg unngår busser for enhver pris», sier Furlong.
Sjåførene har ikke noe annet valg enn å fortsette i jobben, selv om mange er redde for å snakke åpent om risikoen. Selv fagforeningsrepresentanter har nektet å uttale seg.
«Du kommer på jobb uten å vite hva som venter deg», sier en sjåfør som ber om å få være anonym. «Det kan føre til mye angst og stress. Noen ganger går jeg hjem og har bare lyst til å bryte sammen og gråte, for det er en forferdelig jobb».
De beskriver hverdagen med respektløse tenåringer, aggressive narkomane og til og med passasjerer som gjør fra seg på bussen. Og så er det den rasistiske utskjellingen.
«Jeg har kjørt buss i 33 år, og det har forandret seg», sier sjåfør Neil Evans gjennom skjermen som beskytter førerhuset hans. «Samfunnet har forandret seg. Ingen bryr seg lenger. De bare går inn på bussen og gjør hva de vil, når de vil, hvordan de vil, og ingenting blir gjort med det».
Kerry Blakeman er sikkerhetssjef for West Midlands Safer Travel Partnership, og forteller at de har tilgang til mer enn 5000 faste kameraer. Han sier at de ansatte fanger opp rundt 30 hendelser hver dag, selv om han er opptatt av å understreke at millioner av reiser er trygge og uten hendelser.
I fjor sommer ble en tenåring filmet da han truet folk på busstasjonen i Chelmsley Wood med en machete. Han ble identifisert og dømt til seks måneder i ungdomsfengsel.
Opptakene av fyrverkeriangrepene er overlevert til politiet i West Midlands, og arbeidet med å spore opp de hettekledde ungdommene pågår fortsatt.
Bussjåfør Bryan Cook ringte nylig politiet etter å ha blitt truet med et våpen mens han var på jobb. Det var én av fire ganger i løpet av de siste tre månedene at han ringte etter hjelp mens han kjørte buss 72 til Chelmsley Wood.
National Express West Midlands sier til BBC at alle rapporter om antisosial atferd eller kriminalitet blir «fullstendig etterforsket for å sikre at gjerningsmennene blir stilt til ansvar, for å identifisere eventuelle lærdommer og for å gi støtte til dem som er berørt».
De la til at antisosial atferd «alltid vil være et tema vi må fortsette å utfordre og jobbe med».
Den britiske regjeringens nye Bus Services Act gir lokale myndigheter mulighet til å søke om ekstra fullmakter til å håndtere problemer som røyking og billettsvindel, som er den typen problemer som trafikkoperatørene allerede kan håndtere på tog.
Loven krever også at bussjåfører får opplæring i hvordan de skal håndtere antisosial atferd og oppdage tegn på trakassering og overgrep mot kvinner og jenter.
Transportdepartementet sier til BBC at overgrep mot passasjerer og ansatte er «uakseptabelt», og peker på de nye fullmaktene som Bus Services Act vil gi for å bidra til å takle antisosial atferd.
Transport for West Midlands lover økt bruk av dronekameraer og KI-teknologi som kan gjenkjenne kjente bråkmakere og til og med identifisere skjulte våpen. Nylig lanserte de en kampanje som prioriterer sikkerheten til kvinner og jenter.

