Det første containerskip som noen gang har seilt fra Kina til Europa gjennom Nordøstpassasjen i Arktis, ankom Polen søndag. Underveis gjorde det stopp i britiske og tyske havner.

«Istanbul Bridge», som er operert av rederiet Sea Legend Line, forlot Ningbo-Zhoushan i Kina 23. september med rundt 4000 containere.

Historisk seilas

Skipet ankom Gdańsk søndag morgen. Turen er historisk innen global sjøtransport. Den arktiske ruten reduserer seilingstiden mellom Asia og Europa med opptil to uker sammenlignet med Suezkanalen – og Afrikas horn unngås. Via Kapp det gode håp er tidsbesparelsen tre uker og opptil en måned.

Ifølge Sea Legend Line gir den lavere temperaturen på ruten fordeler for gods som krever stabil kjøling, blant annet elektronikk og medisinsk utstyr.

Rederiet planlegger fra 2026 sesongbasert seiling i sommermånedene, men det advares mot både tekniske og miljømessige vansker i form av isdrift, manglende redningsberedskap og risiko for forurensning av arktiske økosystemer.

Containerskipet Istanbul Bridge er isforsterket og Arc4-sertifisert, noe som gjør det egnet til sommerseilas i tynn arktisk is med støtte fra isbryter.

Nordøstpassasjen

Engelske og nederlandske oppdagere gjorde på 1500-tallet forsøk på å finne en snarvei til Kina og India gjennom Barentshavet til Beringstredet, men det var finsk-svenske Adolf Erik Nordenskiöld som først seilte hele ruten sammenhengende med skipet Vega i 1878–1879.

Nordøstpassasjen er dekket av tykk sjøis store deler av året og er kun farbar noen sommermåneder med isbryterassistanse. Havisen i Arktis følger flerårige sykluser som påvirker farbarheten.

Det finnes færre enn 50 store handelsskip i verden som er sertifisert for arktisk seilas uten permanent isbryterledsagelse.

Blant disse er det et fåtall rene containerskip. Flere russiske og kinesiske prosjekter planlegger Arc7-skip for containertrafikk fra 2026–2030.

De fleste seilinger gjennom Nordøstpassasjen skjer med LNG-tankere og bulkskip. Containertrafikken er på forsøksstadiet.

Bygging av et isforsterket Arc-containerskip koster opptil 50 prosent mer enn et vanlig havgående skip.

 

Kjøp boken av Alf R. Jacobsen! Kjøp e-boken her.

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.