EU har innført sanksjonspakke etter sanksjonspakke mot Russland som gjelder krigen i Ukraina direkte, men også indirekte, nemlig ved å forsøke å hindre utvinningen av olje og gass i Arktis. Utvinning og senere salg av olje og gass skaffer Russland penger til krigføringen.

Sanksjonene som skal hindre Russlands krigføring i Ukraina direkte, ser ikke ut til å ha stor effekt, da de blir hindret av mange omgåelser. Aftenposten skriver:

  • Direkte salg av sanksjonerte varer fra Vesten til Russland er forbudt. Dermed går handelen via tredjeland. Enten fysisk eller bare på papiret. Disse varene ble vanligvis ikke eksportert via disse landene før krigen.
  • Tyrkia og De forente arabiske emirater er de største landene for videresalg av vestlige produkter til Russland. … Men videresalg skjer også via land som Kasakhstan og andre tidligere Sovjet-stater. Da er det snakk om varer som sjelden er innom landet. Det står bare som mellomledd i tollpapirene. … Vi kaller slike land for «mellomleggspapir».

I Arktis utvikler Russland to store prestisjeprosjekt innen olje og gass. Det er Novateks Arctic LNG 2 og Rosnefts Vostok Oil. Her har sanksjonene hatt en viss effekt, men heller ikke her klarer de å stanse prosjektene.

Arctic LNG 2

Utbyggingen av det gigantiske Arctic LNG 2 foregår i Belokamenka, nord for Murmansk på Kolahalvøya. Her settes moduler sammen til en helhet. Modulene kommer fra Kina, men også vestlige selskaper tilbyr sine tjenester til tross for sanksjonene. High North News skriver:

Den strabasiøse frakten av de gigantiske modulene tar blant andre det singaporske rederiet Red Box seg av. Noen moduler blir fraktet gjennom Den nordlige sjørute. To tunggodsskip, «Audax» og «Pugnax», har fraktet fem moduler fra Kina til Belokamenka. I februar kom de til Belokamenka med to moduler etter mer enn en månedlang reise gjennom utfordrende, tykk, arktisk is langs den nordlige sjørute. Det russiskeide Rosatomflot stilte med absolutt nødvendig atomisbrytereskorte. Dette er en imponerende bragd. I månedene fra november til mai/juni er det så å si ingen skip som går i transitt gjennom Den nordlige sjørute mellom Beringstredet og Karahavet. (Følg med på  www.marinetraffic.com)

En måneds tid etter, 31. mars, ankom det kinesiske tunggodsskipet Hunter Star Belokamenka med den 14. og siste modulen til trinn 2. «Hunter Star» hadde brukt to og en halv måned på turen fra det kinesiske verftet i Penglai, nord i Kina. Den hadde ikke kjørt den strabasiøse nordlige sjørute, heller ikke Rødehavet og Suezkanalen, men hadde tatt den lange og sikre veien rundt Afrika.

Modulene som settes sammen i Belokamenka, skal så fraktes østover over Barentshavet og Karahavet til kysten av Gydanhalvøya i Obbukta. Her skal produksjonen av flytende naturgass, LNG, foregå. Trinn 1 er allerede på plass her og har visstnok begynt produksjonen av LNG.

Sanksjonene har gjort det vanskelig for Russland å anskaffe iskompatible gasskip for å begynne å eksportere LNG fra anlegget. Operatørene nekter for øvrig for at de har brutt noen sanksjoner.

Arctic LNG 2 er planlagt i tre trinn. Trinn 3 er foreløpig skrinlagt av Novatek. Det kan nok tenkes at det er sanksjonene som er skyld i dette.

Vostok Oil

Oljeselskapet Rosneft har begynt byggingen av en havn for oljeterminalen for Vostok-prosjektet i Sever Bay på Taymyrhalvøya i Sibir. Dette vil bli Russlands største oljeterminal, et gigantprosjekt. Hele 16 digre kraner ble fraktet gjennom den nordlige sjørute i vinter til bruk ved byggingen. Vostok-prosjektet omfatter 52 blokker som inkluderer 13 olje- og gassfelt. Utskiping av råolje fra Vostok-prosjektet håper man tidligst kan starte i slutten av 2024. Det er planlagt bruk av den nordlige sjørute til dette, og da trengs iskompatible tankbåter i den høyeste klassen, Arc6. Rosneft har ikke disse ennå.

I mars i år ble EUs 12. og 13. sanksjonspakke vedtatt. Norge sluttet seg til. Sanksjonene forsetter å begrense hva som kan sendes til og fra Russland og utvider omfanget av avansert teknologi som ikke kan eksporteres til landet. USA vil fortsette å målrette sine sanksjoner mot Russlands olje- og gassektor.

Men Putin er klar på at han vil omgå sanksjonene. Han ber sikkerhetstjenesten FSB om å hjelpe russiske selskaper med dette. High North News skriver:

  • Ja, de (sanksjonene) vil skape midlertidige problemer for oss. Senest i dag snakket jeg med medlemmer i regjeringen om visse store prosjekter som vi gjennomfører, om nye sanksjoner, dette krever ekstra innsats og midler fra oss, nye logistikkruter. Ja, dette forsinker litt … fullføringen av disse prosjektene. Men alt vil helt sikkert bli gjort uansett, fastslo Putin ifølge en transkripsjon sendt fra Kreml.

 

Kjøp boken av Alf R. Jacobsen! Kjøp eboken her.

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.