Et kor av nåværende og tidligere profiler i NRK krever nå at den norske statskanalen boikotter neste års Eurovision Song Contest dersom Israel deltar.
Presset illustrerer hvordan deler av norsk kultur- og medieelitens politiske aktivisme nå rettes direkte mot en av verdens største musikk-konkurranser.
Et kor av kjente stemmer
I spissen for kravet står profiler som komiker Sigrid Bonde Tusvik og podkastvert Sandeep Singh. Tusvik hevder overfor Klassekampen at «folkets krav» er boikott, og stiller seg bak et opprop fra en gruppe NRK-veteraner, deriblant Christian Borch og Ole Torp.
Sandeep Singh, som er fast oppdragsgiver for NRK, går enda lenger. Han viser til anklager om folkemord fra Amnesty og sier han «begynner å føle på en skam» over sin egen arbeidsplass. Dette er et narrativ som sidestiller Israels forsvarskrig mot terrororganisasjonen Hamas med Russlands uprovoserte invasjon av nabolandet Ukraina – en sammenligning flere kritikere vil anse som en grov forvrengning av virkeligheten.
Dobbeltmoral og historieløshet?
Aktivistene trekker også frem den kulturelle boikotten av apartheidstaten Sør-Afrika som et forbilde. At man sammenligner et demokrati i Midtøsten, med arabiske representanter i nasjonalforsamlingen, med et regime basert på institusjonalisert raseskille, blir av mange sett på som en bevisst demonisering.
Det store, ubesvarte spørsmålet i denne kampanjen er hvorfor engasjementet er så ensidig rettet mot Israel. Eurovision har i en årrekke hatt medlemsland med svært kritikkverdige regimer, uten at det har ført til lignende krav om boikott fra de samme profilene i NRK. Dette skaper et inntrykk av at det ikke er brudd på menneskerettigheter i seg selv som er problemet, men at det er den jødiske staten som er den egentlige målskiven for aktivismen.
NRK-ledelsen på gjerdet
Til tross for det massive interne presset, forsøker NRK-ledelsen å unngå å ta et direkte politisk standpunkt. De har kommunisert at de vil avvente en felles beslutning fra Den europeiske kringkastingsunionen (EBU) i desember. I sitt svar til NRK-veteranene uttrykker ledelsen et ønske om at EBU vurderer Israels deltakelse opp mot konkurransens omdømme, en formulering som kan tolkes som et forsøk på å imøtekomme kritikerne uten å gi etter for boikottkravet.
Presset fra deler av medie- og kultur-Norge illustrerer hvordan Eurovision-scenen i økende grad blir en arena for politisk aktivisme. Mens NRK-ledelsen forsøker å navigere etter EBU-vedtekter, krever et internt kor av profilerte stemmer at statskanalen skal ta et aktivt politisk standpunkt mot Israel.
Saken avdekker en dyp splittelse om hvor allmennkringkasterens rolle som en nøytral formidler slutter, og den politiske aktørens rolle begynner.

