Et samlet woke-venstre gikk i taket over annonsen der en vakker, hvit kvinne påstås å ha «great jeans». Deretter ble det publisert en satirisk unnskyldning i klesfirmaets navn – med et innhold som kritikerne ikke nødvendigvis satte pris på, men som gjenspeiler virkeligheten …

Da American Eagle Outfitters lot skuespilleren Sydney Sweeney reklamere for det amerikanske klesfirmaets jeans, ble det ramaskrik hos woke-falanksen. Anklagene om rasisme, nazisme, sexisme og rasehygiene haglet. Å la en hvit og klassisk vakker kvinne reklamere for et selskap med et ultranasjonalistisk navn?

Og å kombinere dette med en dose svart humor (no pun intended) og bruke replikken «Sydney Sweeney has great jeans», der man med litt godvilje og fantasi også kan høre at «Sydney Sweeney has great genes»… Nei, dét ble for mye.

Sosiale medier eksploderte av gråtende, fortvilte og aggressive representanter for woke-venstre, som følte seg truet, ekskludert og utrygge. Alt på grunn av at en vakker, hvit, slank kvinne fremstod i en jeansreklame.

At selskapets slagord er «Live your life», gjorde ikke saken bedre.

Sydney Sweeney, en pen hvit jente i jeans-reklame, får de politisk korrekte til å hyle av hat

Selvsagt må svenske medier henge seg på. I en kronikk i Expressen opplyser en lagom og woke-prydelig Fanny Svärd at reklamen anses å være «assosiert med de amerikanske sørstatene, republikanske kristne verdier og i forlengelsen av dette en dødelig rasisme», hvorpå hun fortsetter:

«At et merke som heter American Eagle – USAs mest patriotiske symbol – hentyder til gode gener med en hvit, blond, blåøyd kvinne, kan jeg ikke tolke som noe annet enn en rasistisk hundefløyte, en tilslørt invitasjon til MAGA-freaks og woke-trøtte om å handle hos merket.

En del av meg lurer på om Sweeney ser hvilken vei kulturen går, til den manosfæriske, høyrevridde fascismen som sprer seg i USA og tenker at «også rasister trenger et kvinnelig sexobjekt».

Rasister trenger altså et kvinnelig sexobjekt, og det er behovet som Sweeney fyller. Men Expressen nøyer seg ikke med én kritisk tekst om annonsekampanjen. Nei, det trengs både to og tre. For liksom å gni budskapet inn.

Slik lød det ikke da Beyoncé ble fotografert i et nesten identisk antrekk. Ingen – ikke engang Fanny Svärd – ropte opp om sexisme og stereotype skjønnhetsidealer. Nei, Beyoncé ble beskrevet som en sterk og vakker kvinne.

Det er altså ikke den vakre kvinnen med den dype utringningen i seg selv som er provoserende, men det faktum at den vakre kvinnen med den dype utringningen er hvit. Det er mulig jeg tar feil, men er det ikke nettopp den reaksjonen som kjennetegner rasisme? At det som er riktig og vakkert for en person med en viss pigmentering, samtidig er galt og stygt for en person med en annen pigmentering?

Reklamekampanjen er et tegn i tiden, et tydelig bevis på at woke ikke lenger får lov til å styre bedriftenes beslutninger om produksjon og reklame. Vi ser det samme fenomenet i energiproduksjonen, der den «grønne omstillingen» nå ser milliardbeløpene stoppe opp, og i bilindustrien, som bremser elbilproduksjonen og i stedet satser på bensin og diesel.

For ikke lenge siden var også American Eagle fanget i woke-klørne. For bare fem år siden lanserte de for eksempel denne reklamen:

Jeg antar at American Eagle, i likhet med Nike, Calvin Klein og andre klesprodusenter, har innsett at woke faktisk ikke selger til noen annen gruppe enn woke, og at woke-gruppen – heldigvis! – er ekstremt marginal. Og når det kommer til stykket, vil aksjonærene heller se profitt enn å godhetsposere. Hva er det de sier i det store landet i vest? «Money talks – bullshit walks.»

Den erkjennelsen har for lengst nådd Det hvite hus. «Kanselleringskulturen gikk amok», skriver Trumps kommunikasjonssjef Steven Cheung i en kommentar til American Eagle-reklamekampanjen i et innlegg på X.

«Denne forkvaklede, idiotiske og trangsynte liberale tankegangen er en viktig grunn til at amerikanerne stemte som de gjorde i 2024. De er lei av denne bullshitten.»

Exit: Woke.
Enter: Den mentale helbredelsen.

Slik er det også hos American Eagle. Og mens woke-mafiaen bruker tiden sin på å primalskrike, stressvrikke neseborene og rive seg i det advarselsfargede håret, stiger klesfirmaets aksjer – bare i løpet av den første dagen økte verdien med ti prosent.

Men det skulle bli bedre enn som så. Eller verre, avhengig av perspektivet.

Torsdag gikk et innlegg viralt på sosiale medier. Det så ut som en ny reklame, der American Eagle ba om unnskyldning på en veldig … la oss si «spesiell» og slagkraftig måte.

Til å begynne med ble jeg (og sikkert mange andre) overlykkelig over selskapets reaksjon og reklamebyråets uredde kreativitet. Men dessverre viste det seg etter hvert at reklamen var en satire, først lagt ut (i en litt enklere versjon) på kontoer tilhørende Karim Jovian den 29. juli. Det opprinnelige innlegget var også merket med #satire, som ble fjernet da andre kreatører fortsatte å jobbe med «annonsen».

Men selv om selve annonsen er satire, leverer den et krystallklart budskap som er langt fra falskt: Woke er død og begravet. Now go ahead and Live Your Life.

 

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.