Folk besøker BYDs utstilling på Essen Motor Show i Tyskland den 29. november 2024. Foto: Martin Meissner / AP / NTB.

Den kinesiske bil­produsenten BYD, som er en av verdens største, utsetter planlagt masse­produksjon av elbiler i Ungarn, for heller å produsere mer enn planlagt ved en ny fabrikk i Tyrkia.

Det opplyser to kilder med innsikt i saken som har uttalt seg til Reuters anonymt fordi de ikke er autorisert til å si noe om den.

Bakgrunnen er blant annet at lønns­kostnadene er lavere i Tyrkia, der produksjons­planene er kraftig oppjustert. Flere andre store bilfabrikanter produserer også mye i Tyrkia.

I Brussel hadde man tenkt på kinesisk elbil­produksjon i Ungarn som en fordel:

Å flytte produksjonen fra Ungarn til Tyrkia vil være et tilbakeslag for EU, som har håpet at toll­satsene på elbiler produsert i Kina vil føre til kinesiske investeringer og godt betalte produksjons­jobber.

Anlegget i Szeged vil bli tatt i bruk, men både senere og i langt mindre omfang enn tidligere forespeilet.

I mellomtiden vil bil­produsentens anlegg til 1 milliard dollar i Tyrkia, som var planlagt å starte produksjonen i slutten av 2026, med en årlig kapasitet på 150.000 biler, lage flere biler enn det ungarske anlegget neste år, sa en av kildene.

Produksjonen ved fabrikken i Manisa, vest i Tyrkia, vil langt overstige 150.000 biler i 2027, og BYD vil øke produksjonen kraftig igjen i 2028, legger kilden til.

BYD, som er den største bilprodusenten i Kina og den sjette største i verden, vil ikke kommentere saken overfor Reuters.

Noe av den kinesiske bilgigantens motivasjon for å investere i Ungarn, var å unngå toll ved eksport til EU, mens unionen altså anså det som fordelaktig med nye industri­arbeids­plasser i Europa.

Men ifølge Reuters ligger BYD an til å få i pose og sekk:

Mange av bilene som produseres ved den nye fabrikken i Tyrkia, vil også gå til Europa og ikke bli ilagt toll når de eksporteres til EU.

Kina fører en økonomisk kamp mot Vesten, som i Vesten bare er delvis erkjent, der kampen om elbil­markedet er en av flere krigs­skueplasser.

Etterspørselen etter BYDs elbiler, som er billigere enn europeiske rivalers modeller, er skyhøy i regionen.

S&P Global Mobility har anslått at den største kinesiske bil­produsenten vil selge 186.000 biler i Europa i år, opp fra 83.000 i 2024, og forventer at salget vil dobles igjen til i underkant av 400.000 innen 2029.

Kinas globale ambisjoner er ikke begrenset til Europa:

BYD har begynt å trappe opp driften ved fabrikken i Brasil, men har også blitt saksøkt av brasilianske påtale­myndig­het­er på grunn av påståtte arbeids­forhold som involverer kinesiske entreprenører som er hyret inn for å bygge anlegget.

Siden Donald Trumps retur til Det hvite hus har USA iverksatt politikk med sikte på å unngå trusler mot amerikansk bilindustri fra sine egne nærområder. EU ser enn så lenge ikke ut til å ha tilsvarende planer.

 

Kjøp «Fyrsten» av Machiavelli fra Document her!

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.