
Folk besøker BYDs utstilling på Essen Motor Show i Tyskland den 29. november 2024. Foto: Martin Meissner / AP / NTB.
Den kinesiske bilprodusenten BYD, som er en av verdens største, utsetter planlagt masseproduksjon av elbiler i Ungarn, for heller å produsere mer enn planlagt ved en ny fabrikk i Tyrkia.
Det opplyser to kilder med innsikt i saken som har uttalt seg til Reuters anonymt fordi de ikke er autorisert til å si noe om den.
Bakgrunnen er blant annet at lønnskostnadene er lavere i Tyrkia, der produksjonsplanene er kraftig oppjustert. Flere andre store bilfabrikanter produserer også mye i Tyrkia.
I Brussel hadde man tenkt på kinesisk elbilproduksjon i Ungarn som en fordel:
Å flytte produksjonen fra Ungarn til Tyrkia vil være et tilbakeslag for EU, som har håpet at tollsatsene på elbiler produsert i Kina vil føre til kinesiske investeringer og godt betalte produksjonsjobber.
Anlegget i Szeged vil bli tatt i bruk, men både senere og i langt mindre omfang enn tidligere forespeilet.
I mellomtiden vil bilprodusentens anlegg til 1 milliard dollar i Tyrkia, som var planlagt å starte produksjonen i slutten av 2026, med en årlig kapasitet på 150.000 biler, lage flere biler enn det ungarske anlegget neste år, sa en av kildene.
Produksjonen ved fabrikken i Manisa, vest i Tyrkia, vil langt overstige 150.000 biler i 2027, og BYD vil øke produksjonen kraftig igjen i 2028, legger kilden til.
BYD, som er den største bilprodusenten i Kina og den sjette største i verden, vil ikke kommentere saken overfor Reuters.
Noe av den kinesiske bilgigantens motivasjon for å investere i Ungarn, var å unngå toll ved eksport til EU, mens unionen altså anså det som fordelaktig med nye industriarbeidsplasser i Europa.
Men ifølge Reuters ligger BYD an til å få i pose og sekk:
Mange av bilene som produseres ved den nye fabrikken i Tyrkia, vil også gå til Europa og ikke bli ilagt toll når de eksporteres til EU.
Kina fører en økonomisk kamp mot Vesten, som i Vesten bare er delvis erkjent, der kampen om elbilmarkedet er en av flere krigsskueplasser.
Etterspørselen etter BYDs elbiler, som er billigere enn europeiske rivalers modeller, er skyhøy i regionen.
S&P Global Mobility har anslått at den største kinesiske bilprodusenten vil selge 186.000 biler i Europa i år, opp fra 83.000 i 2024, og forventer at salget vil dobles igjen til i underkant av 400.000 innen 2029.
Kinas globale ambisjoner er ikke begrenset til Europa:
BYD har begynt å trappe opp driften ved fabrikken i Brasil, men har også blitt saksøkt av brasilianske påtalemyndigheter på grunn av påståtte arbeidsforhold som involverer kinesiske entreprenører som er hyret inn for å bygge anlegget.
Siden Donald Trumps retur til Det hvite hus har USA iverksatt politikk med sikte på å unngå trusler mot amerikansk bilindustri fra sine egne nærområder. EU ser enn så lenge ikke ut til å ha tilsvarende planer.
Kjøp «Fyrsten» av Machiavelli fra Document her!
