Den kinesiske elbilprodusentens nye biltransportskip «Explorer NO.1» sjøsettes fra et verft i Yantai i den kinesiske Shandong-provinsen den 9. januar 2024. Foto: Chinatopix via AP / NTB.

Den kinesiske bilprodusenten BYD sjøsatte sist måned et kjempe­messig nytt bil­transport­skip for å øke selskapets kapasitet til å eksportere elbiler til Europa. «Explorer NO.1» er 200 meter langt og 38 meter bredt, og kan lastes med opp mot 7000 biler.

I disse dager er skipets jomfrutur gått til vår verdensdel med 5000 nye biler ombord. Onsdag la «Explorer NO.1» for første gang til kai ved en europeisk havn da transportskipet kom frem til Vlissingen i Nederland. Ifølge Vesselfinder er neste destinasjon Antwerpen i Belgia.

Skipet ventes dessuten i Bremerhaven i Tyskland, melder Avvenire. Her skal det losses elbiler som også er ment for det store norske elbilmarkedet.

BYD har en bussfabrikk i Komarom i Ungarn, men produserer inntil videre ikke biler i Europa, og det øker selskapets behov for å kunne sende biler sjøveien fra Kina til vår verdensdel. Ved å utruste et eget eksportskip øker BYD sin egen konkurranseevne.

Myndigheter både i USA og EU overveier å øke tollen på import av biler fra Kina, men enn så lenge utnytter BYD det som kan vise seg å bli et begrenset tidsvindu. Inntil videre går det bra for kineserne: Ifølge bransjetall økte Kinas bileksport med 63,7 prosent i 2023.

Også den kinesiske bilprodusenten Saic Motor har nylig sjøsatt et bil­transport­skip med en kapasitet på 7600 biler, skriver Avvenire. Men BYD tar sikte på å beholde lederskapet i bransjen: I løpet av de to neste årene er målet å sjøsette sju lignende skip, på lang sikt fjorten, opplyser den italienske avisen.

 

Kjøp «Dumhetens anatomi» av Olavus Norvegicus! Kjøp eboken her.

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.