Ingri Moen (26) fra Harstad har bygget opp en betydelig følgerskare på TikTok ved å dele sitt familieliv som hjemmeværende mor.

Hennes drøm om et tradisjonelt familieliv og en flytting til bygda vekker diskusjon om moderne livsstilsvalg og synet på tradisjonelle roller.

Moen, som har 35.000 følgere på TikTok, deler innhold om familieliv, økonomi og matlaging fra bunnen av. Hun giftet seg som 23-åring og fikk sitt første barn som 21-åring. Hun forklarer til Nationen at hun ville starte tidlig med familie for å leve familielivet så lenge som mulig, delvis også på grunn av kroniske sykdommer.

Selv om hun ikke beskriver seg selv som en «tradwife» – et begrep hun mener er negativt ladet og ofte forbundet med undertrykte kvinner – opplever hun at et mer tradisjonelt liv kan ha mange positive sider. Hun deler blant annet videoer av at hun lager matpakker til mannen sin hver dag, og sier hun gjør det fordi hun synes det er morsomt, til tross for kritiske kommentarer. Moen opplever at hennes livsstil kan oppfattes som «unormal» på sosiale medier, men mottar stort sett positive tilbakemeldinger.

Moen, som flyttet fra bygda Sandtorg inn til Harstad by, ønsker nå å flytte tilbake til mer landlige omgivelser med familien. Hun lengter etter den «egne sjarmen» med bygdesamfunnet og ønsker at barna hennes skal oppleve en oppvekst som hennes egen, med bondegårder og frie tøyler. Imidlertid er hennes hjembygd preget av fraflytting og nedleggelse av barnehager, skoler og butikker.

Moen og mannen hennes ser derfor etter andre kommuner som klarer å opprettholde liv i bygdene.

Hun mener at dagens økonomiske situasjon, med høyere levekostnader i byene, bidrar til at flere dras mot det tradisjonelle familielivet på bygda. Flytting gir romsligere økonomi, lavere huslån og reduserte barnehagepriser. Hun tror global ustabilitet også er en årsak til at flere velger det mer tradisjonelle familielivet.

Popularitet for «tradwife»-konseptet i Norge

Konseptet «tradwife» har fått økt synlighet internasjonalt, blant annet gjennom sosiale medier, men det finnes per nå ingen offisielle statistikker eller representative undersøkelser i Norge som spesifikt måler populariteten til «tradwife»-livsstilen eller antallet nordmenn som identifiserer seg med dette begrepet. Statistisk sentralbyrå (SSB) fører statistikk over yrkesdeltakelse for kvinner og menn, og familiestrukturer, som kan gi et bilde av faktiske livsstilsvalg, men ikke direkte populariteten av selve konseptet «tradwife».

Debatten om likestilling og kvinners rolle i hjem og arbeidsliv er imidlertid vedvarende i Norge.

 

Kjøp «Fyrsten» av Machiavelli fra Document her!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.