Miljøpartiet De Grønne (MDG) tar nå til orde for å gjøre det betydelig dyrere å fly privatfly og booke billetter på businessklasse.
Partiet ønsker at Norge skal følge etter åtte land som har forpliktet seg til hardere skattlegging av slike flygninger, med mål om å finansiere klimatilpasning og bærekraftige investeringer globalt, skriver Klassekampen.
Hildegunn Seip, sosialpolitisk talsperson i MDG, understreker at klimakrisen også er en «enorm forskjellskrise», der de ressurssterke står for de største utslippene. Hun mener det trengs en rettferdig omstilling der verdens fattigste ikke må bære konsekvensene og kostnadene av Vestens forbruk.
Forslaget fra MDG kommer etter et FN-toppmøte i Sevilla i forrige uke, hvor åtte land gikk inn for å innføre globale avgifter på business- og førsteklassebilletter. Dette initiativet har et potensial til å innbringe opptil 37 milliarder euro årlig. Skatter på flydrivstoff til privatfly kan ytterligere bidra med 41 milliarder euro. Pengene skal kanaliseres til klimatilpasning og bærekraftige investeringer i det globale sør.
MDG mener Norge bør slutte seg til denne rekken av land. For Seip handler det ikke bare om utslippskutt, men også om internasjonal rettferdighet og å få bukt med en langt på vei ubeskattet sektor. Hun kritiserer dagens og tidligere regjeringers klimapolitikk for å være for fokusert på vage, langsiktige mål uten tilstrekkelige akutte tiltak. Seip mener at «man krysser fingrene for hydrogenfly, mens utslippene øker.»
Regjeringen avviser flyskatt – professor skeptisk til klimaeffekt
Arbeiderpartiets leder i finanskomiteen, Tuva Moflag, opplyser at regjeringen ikke har planer om å innføre en egen avgift på privatfly eller premiumflygninger i Norge.
Professor Carlo Leandro Aall ved Høgskulen på Vestlandet, som forsker på fly og klimakonsekvenser, er lunken til om flyskatten vil bidra vesentlig til utslippsreduksjon. Han påpeker at det er utfordrende å skattlegge internasjonale flygninger, da det mangler enighet om hvem som eier utslippene. Ett forslag er å beskatte flydrivstoff i landet der det tankes, noe som kan ramme land med knutepunktflyplasser urettferdig, som Danmark. Han mener likevel det er et «friskt pust» at politikere vil legge avgifter direkte på forbrukeren.
MDG går lenger enn Sevilla-plattformen skisserer og ønsker på sikt et forbud mot private fossilfly som ikke er strengt nødvendige. De kritiserer økningen i antall milliardærer som skaffer seg privatfly, og kaller det «uholdbart» og «elitetenkning».

