Næringsminister Cecilie Myrseth (Ap) avviser kritikken fra reiselivsnæringen om at regjeringens forslag om en turistskatt, kalt besøksbidrag, vil være næringsfiendtlig.

Hun understreker at avgiften på tre prosent skal betales av turistene selv og vil bidra til en bærekraftig utvikling av populære reisemål, skriver Nationen.

Forslaget innebærer at kommuner som opplever høyt press fra turisme, frivillig kan innføre en avgift på overnatting, inkludert hoteller, campingplasser og korttidsutleie som Airbnb. NHO Reiseliv har tidligere omtalt forslaget som en «skadelig skatt», og flere aktører i bransjen frykter negative konsekvenser for driften.

Myrseth peker på at en slik turistskatt er vanlig i de fleste europeiske land med mye turisme, selv om ingen av Norges skandinaviske naboer har en lignende ordning. Hun mener dette er et verktøy for å sikre bærekraftig utvikling i områder med stort besøkspress, og for å skape bedre forståelse mellom lokalbefolkning, næringsliv og turister.

Ifølge en oversikt fra Yahoo News UK er turistskatter vanlig i mange europeiske land, med varierende satser. Frankrike, Italia, Spania, Portugal, Kroatia, Hellas, Slovenia, Ungarn, Tsjekkia, Tyskland, Østerrike, Belgia og Nederland er blant landene som har slike avgifter.

Satsene varierer fra under én euro til flere euro per person per natt, avhengig av land, region og type overnatting.

I Norge er det foreslåtte besøksbidraget på tre prosent av overnattingsprisen uten moms. Ifølge TravelPulse Canada er hensikten å gi kommuner som Lofoten og Geiranger økte ressurser for å håndtere turisttilstrømningen og styrke lokal infrastruktur og lokale tjenester.

Pengene fra avgiften skal øremerkes turismerelaterte formål som toaletter, avfallshåndtering og vedlikehold av stier.

Næringsminister Myrseth understreker at det vil være opp til hver enkelt kommune å avgjøre om de vil innføre besøksbidraget, og at det er ment for kommuner med betydelig turismepress. Det stilles krav til kommunene om en plan for bruk av midlene og involvering av lokalt næringsliv.

Regjeringen planlegger også en egen avgift for cruisenæringen i en senere fase.

 

Document er blitt 20 år – kjøp vårt nye tidsskrift!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.