Fra og med nyttår har regjeringen bestemt at bensin og diesel skal inneholde mer biodrivstoff. FrP mener kravene rammer familier og næringsliv.
Målet med endringene er å redusere norske klimagassutslipp med 450.000 tonn CO2 over to år.
– Med disse nye kravene sikrer vi klimakutt i transportsektoren, samtidig som vi gir drivstoffleverandørene god tid til å forberede seg, sier klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen (Ap) i en pressemelding.
Ifølge de nye kravene må bensin og diesel øke innholdet av biodrivstoff av hensyn til klimaet.
I veitrafikken øker biodrivstoff dermed til 20 prosent i 2026 og 21 prosent i 2027. I sjøfart øker biodrivstoff til 7 og 8 prosent, og i luftfart til 2 prosent. (NTB)
Energipolitisk talsperson for FrP, Marius Arion Nilsen, mener disse kravene rammer familier og næringsliv.
– De praktiske konsekvensene av regjeringens skyhøye klimamål blir nå synlig for alle. Med enda strengere krav vil drivstoffprisene fortsette å øke, sier han.
Nilsen mener regjeringen overser eller ignorerer at Norge er et langstrakt og kaldt land hvor elbiler ikke er for alle.
Det var Venstre som i 2016 presset igjennom at 20 prosent av alt drivstoff på veigående trafikk skulle være biodrivstoff i 2020.
Drømmen var tydeligvis at Norge skulle bli storprodusent av biodrivstoff og skape tusenvis av arbeidsplasser, sannsynligvis såfremt staten sørget for tilstrekkelig med subsidier.
Biodrivstoff er nok en forventet og varslet fiasko i den grønne galskapen
Men de grønne drømmene forble (som vanlig) drømmer, og til tross for noen spede forsøk produserer Norge i dag minimalt med biodrivstoff. Nesten alt av selvpålagt biodrivstoff må fortsatt importeres av oljenasjonen Norge.
Samtidig bidrar produksjonen av det biodrivstoffet vi importerer, til at regnskog, myr og andre landareal hogges og ryddes, og utslippene øker. Dette løser Støre-regjeringen enkelt ved blant annet å pøse milliarder inn i støtte til de korrupte myndighetene i Brasil.
Nordmenn som bor i nærheten av Sverige, har begynt å handle bensin i nabolandet. De har nemlig ikke de samme kravene til biodrivstoff som Norge.
Dermed pyntes det norske klimaregnskapet, siden drivstoff kjøpt i Sverige blir registrert som svenske utslipp.
Slik redder man verden.


