Regjeringen pøser på med biodrivstoff, selv om det fører til høyere priser på drivstoff og økte utslipp globalt.
Norske CO₂-utslipp ligger an til å ha gått ned med 4 prosent i 2024, ifølge klimaforsker Kjetil Aas ved Cicero. Mye takket være hjelp fra Sverige. For siden prisene på drivstoff øker i Norge, fyller stadig flere nordmenn bensin og diesel hos söta bror.
Da registreres utslippene som svenske utslipp. Norske utslipp synker tilsvarende, og politikerne som er så opptatt av klima, mens de tror Norge har en helt egen atmosfære, kan klappe seg selv på skulderen.
Også svenskene pusher på med klimatiltak, grønt skifte og dermed også biodrivstoff. Men Sverigedemokraterna har satt ned foten, ikke for å stanse galskapen, men for å sikre at dette ikke påvirker drivstoffprisene.
Biodrivstoff blandes inn for å redusere CO₂-utslipp. Men det er mye dyrere enn vanlig drivstoff. Ifølge SVT falt prisene med rundt 4 kroner og 30 øre per liter for drivstoff i Sverige i fjor, med redusert innblanding av biodrivstoff.
Dette har ført til at norske tungtransportsjåfører det siste året har kjørt til Sverige for å fylle tanken. Utslippene på det norske regnskapet går ned fordi disse utslippene føres på landet der drivstoffet fylles.
Dette skriver kommentator Hilde Øvrebekk i Stavanger Aftenblad. At dette uansett må finansieres av hardt pressede skattebetalere, later ikke SA til å forstå.
Norske myndigheter er om mulig enda verre, som bruker et ufattelig antall milliarder for å sørge for at gass brennes i Tyskland i stedet for rett fra kilden, på norsk sokkel. Slik er det å oppholde seg i sin egen lukkede atmosfære, også kjent som Fantasy World.
Det var Venstre som i 2016 presset igjennom at 20 prosent av alt drivstoff på veigående trafikk skulle være biodrivstoff i 2020.
I dag har vi et krav om at det skal være 19 prosent innblanding av biodrivstoff for veitrafikk, 10 prosent for ikke-veigående maskiner og 6 prosent for sjøfart. I 2023 varslet Støre-regjeringen at de vil øke kravene til henholdsvis 33, 18 og 28 prosent i 2030.
Venstre trodde på lobbyister som lovte at Norge skulle bli storprodusent av biodrivstoff og skape tusenvis av arbeidsplasser, sannsynligvis såfremt staten sørget for tilstrekkelig med subsidier.
Regjeringen og Rotevatn pøser på med fantasi-tiltak – nå vil de ha mer biodrivstoff
Men som alltid: De grønne drømmene forble en drøm, og Norge produserer i dag minimalt med biodrivstoff. Solberg-regjeringens idé om storskala biodrivstoffproduksjon på skogsråstoff, er fortsatt umodent og svært kostbart.
Nå sier Støre-regjeringen i Grønn bok at «det er usikkert om det vil komme betydelig norsk produksjon innen 2030». Da har det altså gått 14 år, og fortsatt må nesten alt av selvpålagt biodrivstoff importeres.
Samtidig produseres en god del av biodrivstoffet på måter som fører til at regnskog, myr og andre landareal hogges og ryddes, og utslippene øker. Dette har kritikere sagt i mange år, men til ingen nytte.
Trøsten får være at Støre & co. «tar ansvar» og kaster milliarder av kroner inn i den korrupte regjeringen i Brasil, som får betalt for å redde regnskogen som raseres for at norske trafikanter skal bli mer klimavennlige.
Norge er for øvrig det eneste landet i EU-sonen som ikke regner med skogens opptak av utslipp i klimaregnskapet. Dette er å opptre som selvpinende flagellanter, og en ren skandale som koster skattebetalerne utallige milliarder kroner hvert eneste år.
Forskjellen er at flagellantene pisket seg selv til blods, og ble fordømt av kirke og myndigheter, mens det nå er våre politikere som pisker skattebetalerne.
Historien er så idiotisk at hvis det hadde vært utkast til en kriminalroman, ville det blitt forkastet av forleggeren fordi det var for usannsynlig. Men som man etter hvert er i ferd med å forstå: Virkeligheten overgår dystopiene.
Miljødirektoratet har forsøkt å advare.
«Mens det kutter utslippene i Norge, er det fare for at det øker utslipp i andre land», har Ellen Hambro, direktør i Miljødirektoratet, uttalt.
Navneendringene er morsomme. Min kone jobbet for mange år siden under Ellen Hambro i det som het Statens Forurensingstilsyn, som så endret navn til det mer tidsriktige Klima- og forurensingsdirektoratet (Klif).
I 2013 slo Klif seg sammen med Direktoratet for Naturforvaltning og fikk navnet Miljødirektoratet. Hambro styrer showet fortsatt.
Regjeringen får ikke nok av biodrivstoff.
«Videre bruk av biodrivstoff skal rammes inn på en måte som minimerer risiko for avskoging, i tråd med relevant internasjonalt regelverk», heter det i regjeringens grønne bok.
Dette er dog vanskelig å kontrollere. Slagord fremstår som viktigere enn reell effekt.
I 2023 skrev OCCRP, en av verdens største organisasjoner for gravejournalistikk, en reportasje om hvordan svindlere fra både Europa og andre land har utnyttet markedet i EU.
I Belgia har tollmyndighetene avslørt omfattende svindel av en gjeng de kaller biodrivstoffmafiaen. EU etterforsker lignende typer svindel fra Kina.
Det som markedsføres som avansert og dyrt biodrivstoff, er i realiteten billig, konvensjonelt biodrivstoff. Tilkaringsvirksomheten blomstrer i klimahysteriets tidsalder.
Ifølge Miljødirektoratet er dokumentasjonen på biodrivstoff mangelfull også i Norge, og Venstre har faktisk snudd i saken.
I sitt alternative statsbudsjett for 2025 hadde Venstre plutselig oppdaget at «klimaproblemet er globalt». Dette er så selvinnlysende at alle burde forstå det, uansett om man tror på menneskeskapte klimaproblemer eller ikke.
Men Sp beskyldte Venstre for å presse opp prisene på drivstoff, trass i at de selv ikke har gjort så mye annet enn å presse prisene opp (på absolutt alt) i sin tid i regjering.
Partiene krangler, men vi vanlige folk behøver ikke bry oss. Uansett hva som blir den endelige løsningen, er konsekvensene for oss foraktelige skattebetalere – som er onde nok til å behøve mat, strøm og drivstoff – så å si garanterte:
Vi må bare forvente høyere priser på alt. Fordi klima.
Kjøp Totalitarismens psykologi her! Kjøp e-boken her!
Usensurerte nyheter. Abonner på frie og uavhengige Document.