Stiftgasse barneskole i Wien. Foto: Gugerell / Wikimedia Commons (CC0).

Muslimske elever utgjør i henhold til en nylig undersøkelse 41,2 prosent av elevene i barne- og ungdomsskolen i Wien, opplyser den østerrikske hovedstadens skolebyråd Bettina Emmerling (Neos) til Austria Presse Agentur (APA).

De muslimske elevene utgjør den største livssynsgruppen i Wien-skolene, og andelen har økt fra 39,4 prosent sammenlignet med året før, heter det i en melding fra det østerrikske nyhetsbyrået som er offentliggjort i Der Standard.

Andelen kristne barn utgjør 34 prosent, og barna uten noen trosretning 23 prosent, mens andelen buddhister og jøder er henholdsvis 0,2 prosent og 0,1 prosent, skriver den østerrikske avisen.

De muslimske ungdommene, som er mer religiøse enn andre, har oftere nedsettende holdninger:

Det er for eksempel registrert antisemittisme, LHBTIQ-fiendtlighet og en avvisning av likestilling mellom menn og kvinner.

Dette er et problem som må konfronteres, mener skolebyråden.

Ingen i Wien bør basere sin livsstil på fundamentalistiske tolkninger av religiøse tekster som er fiendtlige mot kvinner, minoriteter, staten eller demokratiet, sier Neos-politikeren.

Det er skolen selv som må lære bort bedre holdninger i et obligatorisk skolefag, sier Emmerling.

«I lys av denne utviklingen er det mer enn noen gang behov for et obligatorisk fellesfag, «Å leve i et demokrati», for alle barn fra grunnskolen og oppover. Undervisningen i demokrati, verdier og etikk må skje på et felles grunnlag», krever Emmerling.

Særlig for unge mennesker bør menneskeverd, pluralisme, demokrati og likestilling mellom menn og kvinner være en selvfølge, og dette er det lettest å lære tidlig i livet, mener skolebyråden i Wien.

 

Kjøp Susanne Wiesingers bok «Kulturkamp i klasserommet»! Du kan også kjøpe den som e-bok.

 

Usensurerte nyheter. Abonner på frie og uavhengige Document.

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.