Onsdag 19. februar søkte den grønne lastebilprodusenten Nikola kapittel 11-konkursbeskyttelse og vil realisere det som finnes av verdier. Det er slett ikke første gang Nikola møter veggen, for dette er siste kapittel i en historie som har omfattet flere lederskifter, fallende aksjeverdier, rettssaker, anklager om shortsalg og tiltale for svindel. Nikola oppgir liten etterspørsel, stor pengebruk og problemer med videre finansiering som årsak til at de gir opp.

Nikola har vært omtalt flere ganger av Document.no opp gjennom årene, som her i 2021 og her i 2023 – ikke minst fordi de faktiske resultatene har stått i grell kontrast til optimismen, løftene og jubelen som har kommet i media hver gang Nikola-ledelsen har sluppet en ny positiv pressemelding. Aksjen har imidlertid falt under Nasdaq-grensen på én dollar flere ganger, og meldingen om konkursen sendte den ytterligere ned 37,9 prosent på New York-børsen. Antagelig er det over, men Nikola har vært uvanlig seiglivet til grønn industri å være.

Nikola ble grunnlagt i 2014 av Trevor Milton og satset først på batteridrift, men gikk etter hvert over til elektriske lastebiler drevet av hydrogen-brenselsceller. Navnet Nikola henspeiler på fornavnet til Nikola Tesla, og er naturligvis et spark på skinnleggen til Elon Musk og bilprodusenten Tesla, som i mange år har lovet å lage en elektrisk lastebil basert på batterier.

Tesla Semi eksisterer faktisk, og er i utstrakt prøvedrift hos flere amerikanske aktører, men fikk seg en smell den 19. august 2024, da en Tesla Semi kjørte av veien, krasjet i et tre og tok fyr i Placer County, California, noe som frigjorde giftig røyk og stengte motorveien i 16 timer. Angivelig krevdes det nær 200.000 liter vann for å slukke brannen. Det blir nok en fest hvis noe sånt skjer i en norsk tunnel, for ikke bare er batteribranner nesten uslukkelige, røyken er også svært giftig å puste inn.

En generator for visjoner, løfter og fremtids-suksess, men ingen lastebiler

Mellom 2016 og 2020 produserte Nikola utrolig mange løfter, men ingen lastebiler som faktisk kunne kjøres av kundene i daglig drift. De lovet å produsere billigere hydrogen, og til og med en helt ny type revolusjonerende batterier var funnet opp. Her lovet Nikola 1000 kilometers rekkevidde, for halvparten av kostnadene for dagens Litium-ion-batterier – altså det store «gjennombruddet» i batteriteknologi som politikerne har lovet skal inntreffe, og som forbausende ofte «pressemeldes» av aksjeselskaper på jakt etter investorer, men som ingen så langt har sett snurten av.

Denne store sjarmoffensiven skjedde omtrent samtidig med at Nikola gikk på børs og aksjekursen eksploderte til en papirverdi på 34 milliarder amerikanske dollar – uten å ha levert en eneste operativ lastebil, og fortsatt uten et eneste kritisk spørsmål om hvor alt hydrogenet skulle komme fra og hvordan det skulle distribueres.

Alt så lovende ut, helt til den 8. september 2020, da GMs styreforkvinne Mary Barra klumset det til på nyhetene og avslørte at GM måtte bruke egne batterier på samarbeidet fremover, fordi Nikola egentlig ikke hadde noe av substans. Det utløste en flom av lekkede interne dokumenter. Fire dager etterpå varslet myndighetene en granskning av Nikola, og den 29. juli 2021 ble grunnlegger Trevor Milton anklaget for svindel i den hensikt å berike seg selv.

Naive norske kunder og medier 

All uroen og overoptimismen hindret ikke klimahysteriske næringslivsledere i Norge i å ha klippetro på Nikola. Allerede i desember 2016 skrev NLF at det var reservert fem Nikola-lastebiler til Norge – lenge før en eneste prototype var testkjørt. I 2018 bestilte organisasjonen Hydrogen.no en bestillingrapport fra Greensight som «sannsynliggjorde» friske 1000 hydrogenlastebiler i Norge innen 2023 allerede i headingen. Se hvordan dét gikk.

Dette skjedde samtidig med at Nikola Motors lanserte den (like imaginære) hydrogen-elektriske lastebilmodellen Nikola Tre i November 2018, og erklærte at Norge skulle bli testland for lastebilen rundt 2020. (Derfor fikk modellen norsk navn.) Ledelsen i Posten kastet seg over nyheten og kjøpte en bil usett, med følgende kommentar fra pressesjef John Eckhoff til E24:

– Vi kjenner ikke til prisen, men vi forutsetter at den er konkurransedyktig. Erfaringsmessig er nye kjøretøy konkurransedyktige både på drift og i innkjøp. (E24)

Kongen på klimahaugen var Budweiser, som bestilte hele 800 lastebiler usett. I ettertid fremstår det hele som utrolig naivt og skjødesløst, for reklame er ikke nødvendigvis det samme som fakta. Det skal sies at Nikola til slutt fikk hydrogen-lastebiler på veien, men tapte hundretusener av dollar på hvert kjøretøy. Ingen klimasubsidier i verden kunne løse det problemet.

Det blir nok ikke den siste konkursen vi ser for produsenter av såkalte grønne kjøretøy, så som som Fisker, Proterra og Lordstown Motors, som alle har begjært seg konkurs de siste årene av de samme årsakene: Høye kostnader, tekniske problemer og sviktende markedsgrunnlag truer nå hele den europeiske bilindustrien.

Virkeligheten er nemlig ikke like positivt innstilt som publikum og politikere – forført av reklame, PR og klimahysteri. Bare spør en lokalpolitiker i Mo i Rana hvor det ble av batterifabrikken.

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.