Saken mot lastebilprodusenten Nikolas grunnlegger Trevor Milton har gått sin gang gjennom fire uker i U.S. District Court på Manhattan, og fredag den 14. oktober avsa juryen sin kjennelse etter fem timers overveielser: Milton er nå blitt funnet skyldig i svindel og villedning av investorer med løgner om teknologiske fremskritt som var rent oppspinn. Nikola skulle være fremtidens elektriske lastebil, hvor strømmen skulle komme fra hydrogen-brenselceller, men mangelen på konkrete resultater gjorde at boblen brast.

Milton, som naturligvis har vært hyllet ukritisk i grønne kretser, ble funnet skyldig i ett tilfelle av verdipapirsvindel og to tilfeller av nettsvindel, hvorav den mest alvorlige har en maksimal fengselsstraff på 20 år. Han ble frifunnet for et tilfelle av verdipapirsvindel. Forsvarer Marc Mukasey gikk ikke uventet inn for frikjennelse på grunnlag av en «oppsiktsvekkende mangel på beviser for at klienten noensinne hadde til hensikt å lure investorer». Milton, som har opptrådt svært munter og selvsikker som alltid under rettsaken, fremsto som sjokkert over å bli dømt.

En klassisk grønn svindel

I rettssaken tegnet påtalemyndigheten et bilde av Nikola-grunnleggeren som en svært beregnende en overbevisende svindler, som hele tiden visste at han bygde en aksjeboble konstruert av løgner og overdrevne påstander om fremskritt i selskapets produksjon, basert på samfunnets naive velvillighet overfor alt som påstås å være «klimavennlig». Mange svelget visjonene uten å noensinne ha sett en Nikola-lastebil rulle for egen maskin: Pikant nok bestilte det grønnkåte Postverket her i Norge lastebilen usett, og ble en så viktig kunde at selskapet ga en modell et norsk navn: «Nikola Tre». Slik ble Postverket en del av reklamen for svindelen.

Blant aksjonærene i Nikola var det norske Oljefondet, som har tapt over 170 millioner kroner på aksjefallet. Også hydrogenselskapet Nel led større papirtap som følge av sin eierandel. Det ble ført bevis for at selskapet lagde manipulerte videoer av fungerende lastebiler, kun for å overbevise kjøpere og investorer om den kommende suksessen.

Dommeren advarte

Distriktsdommer Edgardo Ramos, som ledet rettssaken, lot Milton forbli på frifot mot en kausjon på 100 millioner dollar frem til straffutmålingen i januar. Han påpekte at saken er en leksjon i farene ved å investere i «forhåndssuksesser» fra ukjente elbilprodusenter som har store visjoner, men begrenset eller ikke-eksisterende salg, noe den grønne bølgen har gitt flere eksempler på.

Dette kan være verd å merke seg for alle bilkjøpere som nå kaster seg over helt ukjente og uerfarne bilprodusenter som flommer inn på markedet. «Grønn omstilling» fungerer nemlig som en ren svindelgenerator, siden investeringslysten med offentlige penger ser ut til å være like stor som skepsisen er liten, og folk utrolig nok kjøper biler politikere forlanger at de skal kjøpe i stedet for biler folk har behov for.

Drømmen lever videre, fordi alle vil den skal være sann

Trevor Milton grunnla Nikola i 2015, til tross at han er en college dropout uten noen formell utdannelse innen ingeniørfag, og har flere tvilsomme forretningseventyr bak seg. Milton-rettssaken var også en test av påtalemyndighetens evne til å holde ledere av børsnoterte selskaper ansvarlige for uttalelser de kommer med på sosiale medier og andre offentlige fora, som kan få aksjekursene til å svinge. Milton var en svært aktiv bruker av Twitter og dukket ofte opp på podcaster og programmet om forretningsnyheter.

Utrolig nok lever Nikola-selskapet fortsatt i beste velgående, angivelig i samarbeid med mektige IVECO. På nettsidene lover de nøyaktig det samme som de lovet under Trevor Milton, og akkurat som under Milton tar de opp bestillinger på det de kaller fremtidens lastebil. Om selskapet har blitt noe ærligere, kan man saktens spørre seg om når man leser følgende perle:

– Hydrogen er en effektiv ren energikilde det finnes masse av, med nesten tre ganger så mye energitetthet som diesel. Hydrogen er en ideell energikilde for langdistanse tung kommersiell transport på grunn av sin energitetthet og lavere vekt.

Hydrogen er helt uegnet som fremtidens energibærer

Slik snakker grønne skrønemakere, for hydrogen er ikke en energikilde. Ja, det finnes massevis av hydrogen, men det er svært energikrevende å produsere, med et energitap til forbruker som nærmer seg 80 prosent. Og riktignok har hydrogen høy energitetthet – hvis man ser bort fra hvor lett hydrogen er, og hvor ekstremt det må komprimeres eller nedkjøles for å være brukbart, og holde seg brukbart under transport og lagring.

I tillegg er hydrogen ekstremt eksplosivt, korrosivt og farlig. En hydrogen-infrastruktur vil derfor krever et kolossalt kostbart sikkerhetsregime, så man ender opp med dyreste drivstoffet som egner seg minst for kommersielle lastebiler. Ulemper som grønne politikerne overser konsekvent og bare document.no har informert publikum om gjennom flere år.

Moralen i denne historien er at skal du kjøpe bil eller lastebil, gjelder det samme som for å kjøpe hest for 200 år siden: Ikke la andre bestemme hva du har behov for, ikke kjøp usett, og ikke tro på alt selgeren sier.

 

 

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.