Airbus-sjef Guillaume Faury (t.h.) forklarer et hydrogen­fly­konsept for Frankrikes president Emmanuel Macron under Paris Air Show den 19. juni 2023. Foto: Michel Euler / AP / NTB.

Nok en flygende grønn gris har krasjlandet på virkelighetens rullebane: Den europeiske luftfartsgiganten Airbus har stoppet utviklingen av hydrogendrevne fly, som man med stort overmot lovet å skulle stå klare innen 2035. Hovedårsaken rapporteres å være mangelen på nødvendig hydrogeninfrastruktur, men naturligvis ligger det mer bak.

En offisiell uttalelse fra Airbus forklarer bakgrunnen for «utsettelsen» ifølge tyske Blackout News, som siterer Süddeutsche Zeitung: Airbus mener fortsatt at hydrogen har «potensialet til være en utslippsfri energikilde for luftfart», men opprettelsen av et komplett hydrogenøkosystem krever internasjonalt samarbeid rundt produksjon, distribusjon og lovregulering rundt sikkerhet. Så langt utvikler infrastrukturen seg «saktere enn forventet» – noe vi kritiske analytikere har sagt hele tiden.

Det er ikke første gang Airbus kaster klimakortene. I 2020 skrinla de det elektriske prestisjeflyet E-Fan X. Selskapet ønsker imidlertid å opprettholde klimasubsidiene. De kaller fortsatt hydrogen en «energikilde» og hevder seg forpliktet til å utvikle et salgbart hydrogenfly som kan bidra til «avkarboniseringen» av luftfarten etter hvert. Næringen har nemlig satt som mål å bli klimanøytral innen 2050, noe som alltid har vært frakoblet all bruk av en billig kalkulator. De vil redde kloden med ny teknologi, men behersker ikke bruk av ei kuleramme en gang. Slå den.

Ingen resultater tyder på suksess for utslippsfri luftfart

Boeing er fortatt åpent skeptisk til hydrogen som før, og de er ikke alene: Flyselskapet IATA har alltid sett på bidraget fra hydrogen og elektriske fly som begrenset for de famøse «klimamålene». Det er flere grunner til dette: Man kan ikke bare ta en eksisterende flytype, smelle på noen hydrogenmotorer (som heller ikke finnes) eller elektromotorer, og så er det klart for takeoff – slik Widerøe-ledelsen prøver å innbille alle uten et ord om flysikkerhet.

Både hydrogenfly, batterifly og hybridfly må i praksis skapes fra bunnen av, hvor drivkildene integreres i designet og følger de ekstreme sikkerhetskravene som gjelder for kommersiell flyging. Det betyr i praksis at disse flyene også må sertifiseres av EASA og FAA, en prosess som innebærer destruktive tester av prototyper og utvikling av operasjonelle begrensninger for flyene. Dette tar normalt 10 til 15 år etter gjeldende regler for nye flytyper, fordi det viktigste for luftfarten er sikkerhet, sikkerhet og sikkerhet. Å redde «klimamålene» kommer ikke engang på prioriteringslista.

Problemet for hydrogenfly, batterifly og hybridfly er at det ikke finnes noe regelverk for å slå fast de operasjonelle begrensningene som kan sertifisere flytyper med slike nye fremdriftssystemer. Det er ikke engang sikkert at disse viktige parameterne kan utvikles, ettersom særlig batterier varierer i effekt etter alder, temperatur og andre forhold – så som kontant hurtiglading som sliter ut batterier uhyggelig fort. Man vet aldri hvor langt man kommer med et batterifly, og det bør gjøre alle flypassasjerer søvnløse – selv de vågale pilotene blir det.

Enorme problemer som lettvint ignoreres

Og da har vi ikke engang begynt å snakke om vekt, turnaround-kostnader og drivstoffkostnader – for hydrogen er ikke bare utrolig energikrevende å produsere. Det er ekstremt krevende å håndtere og fordrer samme kostbare sikkerhetsregime som NASA er underlagt for sitt rakettdrivstoff. Så hvorfor noen i flybransjen overhodet tror på denne «grønne omstillingen», er svært gåtefullt. Det kommer nemlig ikke til å skje.

Det som kommer til å skje, er en oppblomstring av biodrivstoff og syntetisk flydrivstoff som kan brukes i eksisterende flytyper, men også her foreligger det formidable teknologiske problemer og investeringshindringer. Etterspørselen etter flyreiser forventes å doble seg de neste tiårene, og både Boeing og Airbus bygger fly så fort de kan. Å konvertere til en helt ny infrastruktur for luftfart, er ekstremt mer farlig, kostbart og komplekst enn naive klimaaktivister noen gang kan forstå.

Utslippsfri luftfart er et fantasifoster på så mange måter, men det forhindrer ikke norske Avinor fra å være totalt dedikert til å få noen drept i forsøket.

 

 

Document er en uredd og uavhengig avis som forteller deg sannheten. Abonner her.

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.