Fra 1. januar 2025 har Norge innført et krav om nullutslipp ved offentlige anskaffelser av ferger. Dette betyr at alle nye fergeanbud må inkludere krav om at fergene ikke slipper ut klimagasser. Men unntak ved mangel på strøm kan innvilges av Samferdselsdepartementet.
Fylkesråd for samferdsel i Nordland, Marianne Dobak Kvensjø (H), sier at det simpelthen blir umulig å følge disse kravene.
– Jeg håper virkelig at statsråden kan utføre mirakler, for det kan ikke jeg, sier hun.
Nordland fylke har 24 fergesamband som betjener ulike øyer og kystområder. Kun fem av disse er utslippsfrie, ifølge NRK.
Flere vil det heller ikke bli med det første, ifølge Kvensjø.
– Nei, da må det mirakler til, for her er det i overskuelig framtid ikke mulig å få på plass flere elferger, sier hun.
Fylkesråden mener at det offentlige må stille bak private aktører ved mangel på strøm.
– Når vi vet at næringslivet trenger store mengder strøm, og svært mange står i kø allerede, så kan ikke vi stikke av med det vesle som er tilgjengelig, verken av strøm eller kapasitet i strømnettet. Det må tilfalle de private aktørene som skal skape nye arbeidsplasser og både videreutvikle og etablere nye bedrifter i Nordland. Om statsråden har en annen mening enn dét, bør han tenke seg om en gang til, tordner Kvensjø.
Hun mener det hele fremstår som symbolpolitikk, og etterlyser bedre planlegging av Støre-regjeringen.
– Vi har i flere runder varslet at det ikke er mulig å få til nullutslipp med den situasjonen vi har i strømmarkedet i Nordland i dag. Før regjeringen har fått på plass både en skikkelig plan og penger til utbygging av mer strøm og bedre nett, så er det ikke mulig å få til, sier fylkesråden.
Statssekretær i Samferdselsdepartementet Cecilie Knibe Kroglund kryper til korset.
– Fylker som ikke har tilgang på strøm, sliter med økonomien eller bruker biogass, vil kunne få unntak, sier hun til NRK.

