Det er ikke bare Norge som lider under inkompetente grønne politikere som forsøker å gjøre sine ville idéer om bussdrift til virkelighet ved hjelp av offentlige penger. Slike politikerne tenker og handler akkurat som niåringer: «Det er jo bare å vise handlekraft og kjøpe inn busser, og så er suksessen sikret og alt kommer til å bli fantastisk». Også i Sverige har klimahysteriet satt denne typen politikere ved makta, og det koster:
Sveriges Radio melder nå om Sandviken i Sverige, som skulle være først i Sverige med å innføre hydrogenbusser i kollektivtrafikken – for i grønne klimakretser er det viktig å ha «hårete mål» og være først ute. Da åpner det seg nemlig muligheter for å stå på scenen og motta applaus og miljøpriser, som tross alt er det viktigste i livet for disse ansvarsløse fanatikerne som har overtatt politikken.
Hydrogenbussene var på plass i Sandviken allerede i 2021; det var bare ett lite problem: Det er ikke mulig å fylle dem med hydrogen-drivstoff. Sandviken hadde riktignok et hydrogenstasjon, men alle var klar over at den ikke hadde kapasitet til å tanke opp store og tunge kjøretøy som en buss. Så to år etterpå og noen millioner skattekroner fattigere står bussene fortsatt og støver ned og er fortsatt ikke brukt i kollektivtrafikken. Det er en blåkopi av busskandalen i Oslo.
Batteribussene i Oslo er pyntet med MDG-slagordet «Jeg ELsker Oslo», men disse har vist seg uegnede til operativ drift under norske vinterforhold. Og dette er avslørt før problemene med utslitte batterier begynner å melde seg. Og klimafiaskoen stopper ikke der: Over hele Norge og Europa strømmer det på med meldinger om forfeilede «klimasatsinger» som ikke fungerer, sprengte budsjetter, eksploderende kostnader, tekniske problemer og rene samfunnsfarer. Ikke minst overgangen til elektriske ferger i Norge.
Hastverk er lastverk, så når grønne politikere uten fnugg av realfaglig innsikt eller kontrollinstanser «vedtar fremtiden» og legger ut på klimapanisk shoppingfrenzy med offentlige penger, bør ingen bli overrasket over at det går fryktelig galt. Støre har nemlig innledet en æra hvor «mer av alt – fortere» er gjort til en politisk dyd. Derfor er all risikovurdering, konsekvensutredninger og økonomiske kalkyler eliminert fra offentlige papirer. Problemene klimapolitikken skaper, har altså bare så vidt begynt.