68-åringen Stein Schinstad, som har 29 år lang fartstid fra NRK og er bosatt på Lillehammer, er regelrett forbannet over alt saltet som kommunen strør på gang- og sykkelveier i hovedstaden.

Schinstad hadde besøkt sine barn på Holmlia i Oslo, og skulle gå seg en tur med hunden Trulte , men det gikk ikke bra.

– Trulte gikk ti meter i «slushen» før han stoppet opp og nektet å gå videre. Årsaken var all saltet som svidde under potene, og jeg måtte bære Trulte, som veier 30 kilo, vekk fra den saltede gangveien, sier Schinstad til TV 2.

NRK-veteranen mener det ikke bare er hunders poter det er snakk om, men også naturen.

– Det er jo dårlig for miljøet. Salt er natriumklorid. Det fordamper ikke, og blir liggende på veien før det renner ut i grøftene, og potensielt ut i havet. Det kan ikke være bra for naturen. I tillegg er det noe svineri å gå i denne slushen, sier Schinstad.

Han peker på hjemkommunen, Lillehammer, hvor salting ikke praktiseres overhodet.

– Jeg tenker at det bør gjøres som i Lillehammer. Er det glatt og is så bruker man grus – ikke salting!

Joakim Hjertum, driftssjef for vei og gate i Bymiljøetaten i Oslo, sier at salting er en nødvendighet.

– Trafikksikkerhet og fremkommelighet vil reduseres dersom hovedveinettet i Oslo ikke saltes.  Vi kommer dessverre ikke utenom en eller annen form for salt i vår vinterdrift, sier han.

Hjertum forklarer at de er klar over at salt i store mengder kan være skadelig for miljøet, og spesielt vannmiljøet, men at det ikke finnes penger til en bedre løsning.

– Per nå finnes det ikke noen klare alternativer til dagens salter som er oppnåelige å benytte innenfor dagens økonomiske rammer. Alternativene er betydelig dyrere i drift og har behov for store endringer i brøyteopplegget, noe som vil bety betydelig økninger i kommunens utgifter til vinterdrift, avslutter Hjertum.

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene som vi skriver om. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.