Biskop Kari Veiteberg var gjest ved Olavsfestivalen i Trondheim i 2018, der hun i likhet med Christina Laursen (i grønt) skulle delta under Vestfrontmøtet. Sistnevnte er dansk prest og var med på å re-tenke gudstjenesten i eventet Befri gudstjenesten i Århus i 2017. Foto: Bente Haarstad

«Stilling ledig som ny biskop i Oslo. Det legges vekt på at vedkommende som ansettes er så lite samlende som mulig, mest mulig provoserende, er kritisk til Bibelen og bør identifisere seg som kvinne, uansett biologisk kjønn», står det i annonsen som later som om den er fra Den norske kirke.

Mange har de siste dagene sett utallige delinger på Facebook av det som mildt sagt må være en falsk stillingsannonse:

Videre står det i «annonsen»:

«Muslimer og folk med bakgrunn fra Human Etisk Forbund og har en minoritetsbakgrunn oppfordres om å søke. Du må også være mot oljeboring, Israel og være villig til å gå først i Pridetog. Det forventes at du forpliktet deg på SV sitt politiske program og har nynorsk som skrift- og talemål.» Hilsen Den norske Kyrkja. Pluss logoen til Den norske kirke (DNK).

Undertegnede har ingen formening om hvem som står bak. Det har ikke fremkommet på noen av delingene, som tydeligvis skapte stort engasjement. Mange har tydeligvis til og med trodd at det var en riktig annonse. Skjønner ikke folk satire, eller er det fordi innholdet minner om hva enkelte oppfatter folkekirken som?

Biskop ut året

Kari Veiteberg ble vigslet til biskop i Oslo Domkirke 17. desember 2017. Når en biskop vigsles, så er det for resten av livet, men Veiteberg har nå varslet at hun går av som biskop 17. desember 2024, og skal altså være biskop nesten ut året. Deretter går hun tilbake til jobben som gateprest i Kirkens Bymisjon i Oslo, nærmere bestemt til Tøyenkirken.

Klassekampen snakket med Veiteberg da hun i forrige uke varslet at hun skal slutte som biskop.

– Som biskop har du vært en representant for den progressive delen av Kirke-Norge. Tror du at du skuffer noen når du trer ut av den posisjonen?

– Det får jeg ikke håpe. Og så blir jeg jo ikke borte. Jeg kommer jo til å fortsette å møte folk. Jeg skal gå like mye rundt på gater og streder. Jeg tror det kan være sunt av meg som biskop å gi fra meg litt makt. Det ligger litt jesusfølging i det, sier Veiteberg.

Gir avkall på makt – og millionlønn

– Modig, uvanlig og forbilledlig, kommenterer Veitebergs kommende arbeidsgiver Birte Nordahl avgjørelsen hennes. Nordahl er avdelingsleder i Kirkens Bymisjon og Tøyenkirken. Hun sier det står respekt av å gi avkall på makt, posisjon og penger for å følge kallet sitt:

– Å gi avkall på den type makt er spennende. Det kan stimulere til en spennende diskusjon i både samfunnet og kirka, sier Nordahl.

Nordahl ville ikke kommentere Veitebergs lønn i Bymisjonen, men la ikke skjul på at Veiteberg vil få lavere inntekt. Ifølge skattelistene hadde Kari Veiteberg en nettoinntekt på 1 million og 42 tusen kroner i 2022, skrev Klassekampen.

Ros og ris

Både nyheten om at Kari Veiteberg slutter som biskop og derpå den falske stillingsannonsen, har medført utblåsninger i kommentarfeltene til mange som er frustrerte over folkekirkens utvikling, og kanskje biskop Veiteberg spesielt. Selv om sistnevnte også fikk mye hyllest for sin bispegjerning i avisomtaler, og i enkelte kommentarfelt, men slett ikke alle.

– Gateprest det står respekt av, skriver Mona på en tråd.

– Det gode mennesket fra Stord, mener Lillian.

– Fine deg Kari (hjerter), Hilsen ugudelige meg, skriver Berit.

– Takk og lov. Kirken trenger ikke sånne aktivister i sin tjeneste, skriver Jan. Margaret er helt enig, og:

– Håper hun finner Jesus. Beste noensinne i Oslo, mener Daniel, og også Sissel mener det er leit hun slutter.

Dette på en tråd til venstre i norsk politikk, der hyllesten stort sett var overdøvende, men altså ikke helt:

– Hvem skal overta rollen som den antisemittiske biskopen hun har vært, spør Tor, og får protester fra blant annet Umer.

– Hun driver med vranglære, så på tide å finne seg annen jobb, mener Marianne på en side med kristne nyheter.

– Vranglærere bør ikke være ansatt i kirken, mener en annen der, mens Marit skriver at hun er et avvik fra Sannheten uansett hvor hun jobber.

Vranglæren ble ikke utbrodert, men den kan ha sammenheng med at Veiteberg som biskop har tillatt mye aktivitet som synes langt fra Bibelen i kirkene hun har det overordnede ansvaret for. Som når Jakob kirke lar det stå til med utstilling som hyller kirkebranner og regelrett dyrking av satanisme, for å nevne noe.

Titter en på biskop Veitebergs to sider på Facebook, så synes spranget fra gamle tiders prester og biskoper å være temmelig langt.

Privatpersonen Kari Veiteberg avsluttet Facebook-aktiviteten før jul 15. desember med et innlegg om at juleferien var reddet, med ei bok om skeiv kristen teologi og hvordan liturgien i kirkene kan rekonstrueres. Kapittelet «Holy Abomination, Batman! Questions about Ordination from a Gay Lay Scholar» sier kanskje sitt om hvor interessen ligger. For en må anta at denne hellige avskyen fra en homofil (enkelt oversatt) ligger en del kapitler unna Bibelen.

Dagen før delte hun invitasjon til stormønstring for Gaza 16. desember, der Den norske kirke var medarrangør. Men så er hun jo også medlem av Palestinakomiteen, såpass at hun lar seg bruke som reklame for organisasjonen. Selv om de bruker en logo der Israel er utradert fra verdenskartet.

En skal lete langt etter utspill til støtte for jøder og Israel etter terrorangrepet 7. oktober, som var det verste for jøder siden Holocaust. Der er det intet, selv om Veiteberg i likhet med Den norske kirke innimellom passer på å nevne «sivile på begge sider». Men det er arabere og Gaza som er drivkraften for aktivismen både hos DNK og Oslos biskop. Ikke 360 millioner forfulgte kristne, ikke muslimer som drepes i hopetatt andre steder, av muslimer, som i Jemen.

«Tiggerne er en gave til oss»

Det vakte oppsikt da Veiteberg som nyutnevnt biskop i 2017 sa til Aftenposten at «Tiggerne er en gave til oss, vi er heldige som har fått dem i gatene våre». Avisen beskrev ellers den nye Oslo-biskopen som en hjertegod aktivist «som en blanding av pave Frans og Desmund Tutu».

– Om det koker over og jeg blir hissig, kan jeg si ting som kommer galt ut. Jeg reagerer sterkt på urettferdighet, og når makta tråkker på folk, blir jeg opprørt, sa biskopen til Aftenposten og tilføyde at hun er en person «som tør stå for noe, og er tydelig uten at jeg krever at andre nødvendigvis skal mene det samme som meg.»

Det stemmer ikke helt da, og det har fremkommet i utallige sammenhenger, ikke minst da hun deltok på et Pride-arrangement sist høst og sa at hun ikke «kan ikke ansette noen som ikke vil vie alle». Det ble oppstuss, ikke minst siden kirken selv har vedtatt at det skal være plass til to syn på eksteskapet i kirken, både det bibelske og det «skeive», så hun trakk det litt tilbake og kalte det «høyttenkning».

Under Pride-samtalen trakk biskopen også linjer mellom prester som ønsker å reservere seg fra å vie likekjønna par, og kirkens «problem» med prester som ut i fra Bibelens ord ikke anerkjenner visse deler av kvinners prestetjeneste. Veiteberg viste til at disse prestene nå har valgt å slutte i Den norske kirke, og var fornøyd med det. Noen vil kanskje si at bibeltro blir skviset ut av kirken.

Blir gateprest i Tøyenkirken

Kari Veiteberg slipper sannsynligvis å frontkollidere med bibelske prester så ofte som gateprest i Tøyenkirken. Kirken fra 1903 er omgjort til et «sted for styrkende felleskap og gode måltider. Vi er en kirke som ønsker å gi mennesker i byen mot til og leve, og mot til å tro».

Der snakker man om «Hen som er fred», driven Tøyen kro med lunsj og middag fra 5 til 25 kroner, gir omsorg til fattige tilreisende, tenner lys for migranter druknet i Middelhavet, holder transminnemarkering hvor Esben Esther Pirelli Benestad holder preken, mens innvandrerkvinner iført hijab fikk oppdraget med å lage julemiddag for gjestebudet som Bymisjonen holdt i fire av Oslos kirker julaften. Samme Mamas Mat har også deltatt i NRKs årlige fest etter den islamske fasten på TV.

Gaza-aktivisme der også, selvsagt, men mindre uttalt enn på Facebook-siden til Oslos biskop, som altså er så uttalt at en nesten må lure. Derfor sendte undertegnede noen spørsmål til biskop Kari Veiteberg, via Messenger, i mangel av epostadresse. Litt om ønsket fratreden, og litt om Gaza og sånt:

– Hvorfor har du som biskop tatt noe som mange mener er ensidig stilling til krigen Hamas utløste 7. oktober 2023? Hvorfor krever du ikke at Hamas legger ned våpnene og frigir gislene, noe mange mener vil avslutte krigen? I motsetning til hvis Israel oppgir å forsvare landet og legger ned våpnene, lød det ene.

Og:

– Det foreligger en falsk stillingsannonse for ny biskop i Oslo, som er mye delt på Facebook. Tydeligvis ment som humor, ironi eller noe i den dur. Kjenner du til den, og har en kommentar? Det nevnes sånt som «lite samlende som mulig, mest mulig provoserende, er kritisk til Bibelen og bør identifisere seg som kvinne, uansett biologisk kjønn», mm. Anser du slikt som humor, og hvordan ser du på det at det tydeligvis er to syn på ditt virke som prest og biskop? Fra stor jubel til sterk kritikk.

Epost var oppgitt, men også svaret kom via Messenger, og det var kort:

«Dette var noko eg ikkje kjenner meg igjen. Eg er for fred, mot krig. Sjølagt skal vi kreve at Hamas legg ned våpen. Nei eg kjenner ikkje til det som verser på Facebook. Eg ønskjer meg ein biskop som vil følgje etter Jesus. Det har vore og er mitt motto. Mvh Oslo biskop»

Tåler Norge svensk biskop i hovedstaden?

Noen har også begynt å fabulere om hvem som blir neste biskop i Oslo, som altså er en av de viktigste posisjonene i Den norske kirke. Blant annet avisen Vårt Land, som har spurt en rekke teologer om akkurat det.

Vidar Haanes, rektor ved Menighetsfakultetet blir nevnt som mulig kandidat, så også biskopen i Nidaros og Herborg Finnset. Sunniva Gylver, presten med rastafletter og ring i nesen som har skrevet muslimsk og kristen andaktsbok blir også nevnt, mens Aud Tønnesen, professor ved Det teologiske fakultet ved Universitetet i Oslo, blir både spurt og nevnt. Men teologen, som har ivret for imamutdannelse i Norge og kalt det fremtidsrettet, er nettopp ansatt som ny direktør for Kulturhistorisk Museum og det kommende Vikingstidsmuseet, så hun er neppe aktuell.

Teolog og prest Idar Kjølsvik foreslår attpåtil en svenske, Anders Runesson, ansatt ved Teologisk fakultet, UIO:

– Han er ny, flink og i ferd med å bli godt likt. Men han er svensk da, sier Kjølsvik med en liten latter.

– Trur du nordmenn er klare for en svensk biskop? Spør Vårt Land.

– Ja, det tror jeg hadde gått veldig fint, svarer Kjølsvik.

Veitebergs svoger kan bli neste Oslo-biskop

Kjølsvik er bortimot den eneste av ekspertene som ikke foreslår storfavoritten i panelet: Sturla Stålsett.

SV-politiker Bård Vegar Solhjell (t.h.), forfatter av boken «Uro. Ei historie om Norges framtid» diskuterer med professor Sturla Stålsett (t.v.) på Kulturhuset i Oslo den 27. mars 2017. I midten står Sarah Sørheim. Foto: Vidar Ruud / NTB

Stålsett er tidligere leder av Åpen folkekirke, organisasjonen som drev igjennom likekjønnet ekteskap i Den norske kirke. Teologen tok doktorgrad på latinamerikansk frigjøringsteologi. Han har arbeidet for Kirkens Nødhjelp, ivret for flere flyktninger, og han har vært generalsekretær for Kirkens Bymisjon i Oslo.

Og ikke minst: Sturla Stålsett er sønn av Oslos tidligere biskop Gunnar Stålsett, Senterparti-politikeren som ble liberal biskop og gikk imot Kirkemøtets vedtak om nei til homofile i vigslede stillinger, ved å innsette homofilt samlevende i prestestillinger før det ble gitt klarsignal.

Sturla Stålsett er også svoger til Kari Veiteberg.

Skjermdump fra Sturla Stålsetts Facebook-side.

Og Gaza-aktivist, skal en tolke ut fra de mange sakene han har delt til fordel for én part i krigen som Hamas startet.

Men det er jo noen måneder til ny biskop i Oslo skal ansettes. Så kanskje det dukker opp andre favoritter enn svogeren til nåværende biskop.

 

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.