Fra 2025 skal alle hurtigbåter og ferjer i Norge bli utslippsfrie. På byøyene i Stavanger har de allerede fått merke konsekvensene for å komme seg til og fra skole og jobb. Dette melder NRK.

«Dette er veien vår. Det er helt idiotisk at vi skal gå tilbake i tid». Remy Olsen bor på Vassøy. Han er ikke blid på at rutetidene de har hatt siden 1996 ble endret 1. januar i år.

Årsaken? Kollektivtilbudet skal fra i år drives med to elektriske hurtigbåter og en elektrisk ferje. De trenger lang tid til å lade batteriene.

Så mye at det ikke er mulig å ha samme rutetilbud som før, ifølge kollektivselskapet Kolumbus.

«De økonomiske rammene vi har, gjør at vi ikke kan øke antall avganger», uttaler kommunikasjonssjef Jon Dagsland i Kolumbus til NRK. Rutetilbudet blir ikke like bra som det forrige.

En av avgangene som er fjernet er klokka 06.10 med hurtigbåt. Mange kombinerte den med buss på fastlandet for å være på jobb klokka sju.

«Nå går ikke det lenger. Nå må jeg ta med bilen på ferja for å rekke jobben. I forrige uke var det så mange biler da jeg skulle hjem at jeg ikke kom med og måtte vente en time», sier Lisa Johansen.

Signe Egenberg bor også på Vassøy og pendler inn til Stavanger til jobb på Stavanger universitetssjukehus.

«Det er dramatisk. Folk rekker ikke jobb og skole, eller blir stående og vente veldig lenge. Flere snakker nå om de kan fortsette å bo på Vassøy».

Fra neste år skal alle nye kontrakter som blir inngått ha krav om utslippsfrie fartøy.

Om lag 200 ferjer og 80 hurtigbåter går fram og tilbake langs kysten av Norge. Det er utslippene fra disse regjeringen vil til livs. Men dette er slett ikke gratis.

«Det er bra for klimaet at båtene blir utslippsfrie, men vi ser at overgangen blir dyr og krevende», påpeker seniorforsker Kenneth Løvold Rødseth i Transportøkonomisk institutt (TØI).

Beregninger fra TØI og NTNU viser at elektrifisering av hurtigbåtruter vil koste mellom 2500 og 18.000 kroner per tonn CO₂ ved bruk av dagens batteriteknologi.

Det er langt over myndighetenes referansepris for CO₂ på 2000 kroner per tonn i 2030. Hvem skal betale for dette?

TØI har gjort en studie av om rutetabellen kan tilpasses slik at elektriske fartøy får nok tid til lading. Den viser at det kan være betydelige utfordringer med rekkevidden til hurtigbåtene.

Det betyr at farten må settes ned eller at rutetidene må endres for å klare å drifte et hurtigbåtsamband med elektriske båter for omtrent samme sum som med dieselfartøy.

Rødseth mener det er et politisk spørsmål om øyboere skal ha et like godt tilbud som i dag. «Kostnadene øker for både operatør og passasjerer. Det er ikke avklart hvem som skal betale for økte kostnader».

Fullt kaos etter svikt i el-ferge i Oslo. Prosjektet fremstår som total fiasko

Kjøp e-boken av Kent Andersen her!

Kjøp «Et varslet energisjokk»!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.