Forslaget om «gratis buss» i Stavanger møter sterk kritikk fra flere hold. Ordfører Kari Nessa Nordtun (Ap) anklages av en professor for «uetisk» opptreden på NRK Debatten.

Harald N. Røstvik er professor i byplanlegging ved UiS og sivilarkitekt MNAL. I et debattinnlegg i Stavanger Aftenblad er han ikke nådig med Nessa Nordtun.

«Vi har vært i en situasjon de siste årene med overskudd. Det går godt i kommunen», sa ordfører Kari Nessa Nordtun i NRK Debatten 23. mai.

Røstvik ser mange problemer. Det stemmer at Stavanger har tjent godt på de høye olje- og gassprisene. Men dette skyldes jo at det er krig i Europa, mener han.

Å stå på riksdekkende tv og utbasunere at nå går alt bra, og derved underslå den underliggende og slett ikke bærekraftige gjeldsspiralen, er uetisk av en politiker som er jurist og kjenner godt til etiske spilleregler.

Dette skaper et feil bilde av situasjonen i «rike» Stavanger. Dessuten kan dette skape splid mellom Stavanger og andre kommuner.

For Stavanger er ikke en rik kommune, for gjelden er skyhøy og stigende.

Kommunen er mer forgjeldet enn noen gang. Låneopptaket i 2023 er anslått til 1,5 milliarder, men avdragene bare 546 millioner. Gjeldsveksten er en milliard! Handlings og økonomiplanen 2023–2026 viser at beregnet lånegjeld, inklusiv 3 milliarder i Startlån, innen årsskiftet vil ligge på 12,6 milliarder kroner. I 2024 vil den også øke med 1,5 milliard og nedbetales med bare 600 millioner. Netto gjeldsøkning: Nesten en milliard.

Ved utgangen av 2025 forventes lånegjelden å være på 13,7 milliarder  kroner. Dette gir en gjeldsgrad på 113 prosent, mens målet var 60 prosent.

Dette er ikke en sunn økonomi, men et skrekkscenario!

Selvfølgelig kan Stavanger kommune selge aksjer, men da mister kommunen hundrevis av utbyttemillioner i året, påpeker Røstvik.

Hvorfor nevnte ikke Høyres ordførerkandidat Sissel Hegdal, som også deltok i Debatten, gjeldssituasjonen? Røstvik mener dette skyldes at det var mens Høyre styrte Stavanger i 24 år, så ble gjelden økt fra 0 kroner til 9 milliarder kroner.

Etter at Ap tok over kontrollen etter lokalvalget 2019, så har situasjonen forverret seg. Da er det et åpent spørsmål om dette er riktig å bruke flere hundre millioner kroner på noe som fremstår som rent valgflesk.

Transportøkonomisk institutt (TØI) sier at en stor andel av de som vil utnytte tilbudet om gratis bussreise er folk som vanligvis sykler eller går. Tiltaket kan altså få utslippene til å øke.

Gratisfesten kan også påvirke Hjem–Jobb–Hjem-tilbudet, ifølge Kolumbus. Hjem-Jobb-Hjem dreier seg om et samarbeidsprosjekt som fører til at folk som pendler til og fra jobben får svært rimelige månedskort på buss og tog.

Harald Minge fra Næringsforeningen er også kritisk, og kaller tiltaket «et nytt bunnivå for storbyen».

Også kommunedirektør Per Kristian Vareide er kritisk til kommunens gjeldsutvikling. Inflasjon, eldrebølge og kostbare klimatiltak vil bli en utfordring for kommunen fremover.

Da jeg startet i denne jobben for syv år siden, var investeringsbudsjettet 1 milliard kroner per år. Nå er det over 2 milliarder. Er det bærekraftig ? – Ja, sier Øyvind Jacobsen (Ap)! – Nei, sier jeg! Vel, vi får møtes om ti år og se.

Det er merkelig at ordføreren ikke lar dette synke inn, men i stedet velger alenegang for tilsynelatende å oppnå kortsiktig effekt ved høstens kommunevalg, skriver Røstvik.

Røstvik ønsker at pengene heller skal brukes på noe som produserer varige arbeidsplasser og klimatiltak som faktisk virker. Han burde nok spesifisert hvilke klimatiltak som virker.

Som jeg selv skriv om «gratis buss»-tiltaket:

Nok en gang bruker sosialistisk innstilte politikere begrepet «gratis», et begrep som er like dumt som nullutslippsbiler.

For det vil koste Stavanger kommune 200 millioner kroner i året å dekke kostnadene til dette tiltaket. Dette må noen betale.

Det blir et spennende lokalvalg i Stavanger 11. september.

Les også:

Stavanger innfører «gratis» kollektivtrafikk

Kjøp billetter til boklansering i Oslo den 8. juni her!

Document Forlag utgir Mattias Desmet. Kjøp boken her!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.