Ferje- og hurtigbåtselskapet Fjord1, som har nesten halvparten av de norske ferjene, ble tirsdag solgt til de to europeiske fondene Dif Capital Partners og EDF Invest. Regjeringens skattepolitikk får mye av skylden.

Selskapet, som familieselskapet Havila AS har eid 50 prosent av, hadde en omsetning på 2,9 milliarder kroner i 2022. Document la ut en kort NTB-sak om dette salget i går.

82 år gamle Per Sævik, som fortsatt er øverste sjef i selskapet, kaller salget «smertefullt». Han spår en «dyster fremtid» for norsk økonomi, og gir regjeringens skattepolitikk mye av skylden for salget.

– Utenlandske eiere, som ikke betaler formuesskatt, vil ha tilgang på langt billigere kapital enn oss. Norske eiere stiller med et betydelig handikap, fordi en stor del av verdiskapingen må tas ut av virksomheten for å betale formuesskatt. Hvordan skal dette ende?, spør Sævik i et intervju med Dagens Næringsliv.

Rederen mener flere norske eiere vil forlate Norge dersom regjeringen ikke snur i skattepolitikken.

– Det er ikke uten grunn at så mange nordmenn pakker snippesken og reiser til Sveits, påpeker han.

Også tidligere i år kom offshoregründeren fra ytterst på Sunnmøre med kritikk av Ap/Sp-regjeringen og økningen i formuesskatten siden 2021. Sævik sier han tidligere har ansett statsminister Støre som en rimelig intelligent og oppegående person. Men dette er i ferd med å endre seg hvis regjeringen holder fast med en så ødeleggende skattepolitikk.

Konsekvensene av at milliardærene flytter til utlandet på grunn av formueskatten begynner å merkes i kommunene. Nylig kunne man lese at Asker kommune sliter økonomisk etter å ha tapt 140 millioner i årlige skatteinntekter siden Kjell Inge Røkke flyttet til Sveits.

Formueskatten er ikke den eneste grunnen til at Sævik velger å selge.

– Det er et totalbilde her hvor flere ting spiller inn. Men vi ser at det norske eierskapet er under press. Vi er det siste fergeselskapet langs kysten med 50 prosent av eierskapet på norske hender, og det er en grunn til at de andre er solgt ut av landet. Det som gjør det litt smertefull å selge, er at Fjord1 er et veldig godt selskap, og har gjort store investeringer i elektriske ferger. Det har mange dyktige medarbeidere, sier Sævik.

Statens krav om elektriske ferger er en del av metoden for å nå disse Paris-målene. Selv om fylkeskommunene tildeles stor statlig støtte er dette ikke nok til å dekke kostnadene, noe som kan gå ut over andre viktige investeringer som skoler og fylkesveier.

– Det er fergekrise i kystfylkene. Vi svarer på en bestilling fra regjeringen fra 2015. Dette er kanskje grepet som raskest bidrar til at vi når parismålene, og kanskje regjeringens viktigste verktøy for å nå målene innen transportsektoren. Men kystfylkene blør, og satsingen gjør rett og slett at vi må kutte i tjenester til ungdom og andre, safylkesordfører Jon Askeland (Sp) i storfylket Vestland til Nationen i 2021.

Mindre penger til skoler og veier i kystfylkene på grunn av dyre elektriske ferger

82-åringen er sterkt engasjert i ulike kristne virksomheter, og er blant annet medeier i TV12 Bedehuskanalen, skriver Dagen.

Også en rekke andre selskaper i samme bransje er solgt til utlandet. På spørsmål fra DN sier Per Sævik at det dreier seg om «betydelig mer enn ti» av konkurrentene.

DN anslår at salgssummen ligger i området rundt 5 milliarder, men Sævik ønsker ikke å kommentere dette.

– Partene er enige om å ikke kommentere prisen, svarer Per Sævik kort.

Sævik havnet nylig på 68. plass på Kapitals liste over Norges rikeste, som anslo at hanhar en formue på 5,5 milliarder kroner.

Havila har hatt store problemer med underselskapet Havila Kystruten, hvor produksjonen ble forsinket etter at et spansk verft gikk konkurs og deretter kom pandemien. Kystruten driver fire av de elleve skipene mellom Bergen og Kirkenes. Båtene drives av det som skal være verdens største verdens største batteripakke for passasjerskip. De veier 86 tonn og har en kapasitet på 6,1 megawattimer.

– Med disse batteriene kan vi seile fire timer uten støy og utslipp gjennom verdensarvfjorder og sårbar natur. Slik skaper vi store opplevelser med små klimaavtrykk, sa Havila Kystruten i en pressemelding i desember 2021.

Det er ingenting i teksten som tyder på at Sævik har tenkt å flytte ut. Men formueskatten knyttet til selskapet forsvinner, slik at selskapet slipper å bli tappet for store midler uavhengig av resultat.

De statlige klimasubsidiene havner nå i to utenlandske fond.

Les også:

Dieselferger fungerer perfekt for Norge, og derfor må de vekk

Kjøp «Usikker vitenskap» av Steven E. Koonin som papirbok og som e-bok.

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.