En mann står utenfor sitt oversvømte hjem i Kherson på Dnipros vestlige bredd etter sprengningen av Kakhovka-demningen i Ukraina den 6. juni 2023. Foto: Nina Lyashonok / AP / NTB.

Hvis Ukraina hadde klart å sikre Kakhovka-demningen, kunne ukrainske tropper ha krysset elven Dnipro ved hjelp av pongtongbroer, men med oversvømmelsene etter at demningen ble sprengt, er det ikke mulig, skriver Maxim Tucker, som dekker Ukraina-krigen for The Times.

Demningen ville i egenskap av krysningspunkt ha vært et naturlig mål for ukrainske spesialtropper under en offensiv:

The dam was the last concrete crossing point south of Zaporizhzhia city, albeit badly damaged. It presented a likely target for seizure by a Ukrainian special forces operation, which would have allowed a move east from Kherson as the main assault forces push south from Zaporizhzhia to cut off President Putin’s land bridge to Crimea.

Et blikk på kartet som gir oversikt over situasjonen på bakken i Ukraina-krigen, viser da også at Dnipro var mye smalere nedenfor demningen:

Kart: Financial Times.

Med oversvømmelsen er situasjonen radikalt annerledes, i henhold til et kart som en ukrainsk statstjenestemann har postet til Twitter:

Et spørsmål som reises, er hvor lenge den nederste delen av Dnipro forblir et uaktuelt angrepsmål. Maxim Tucker estimerer at vannivået vil reduseres om et par uker:

The rushing water and widening river will prevent any such effort for now, securing the Russian flank along the Dnipro for about a fortnight or so until levels recede.

Men hvordan blir det å transportere angrepsmateriell og støttende logistikk over et stort område som nylig har vært oversvømmet i ukevis?

Kart: Google Earth.

Det i hovedsak kuperte terrenget på venstre bredd av Dnipros nederste del, som Russland kontrollerer, er uansett ikke enkelt.

 

Document Forlag utgir Mattias Desmet. Kjøp boken her!

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.