David Mikkelsen, grunnlegger av faktasjekkere Snopes, er tatt i å ha plagiert 54 artikler og utgitt dem under flere navn. Mikkelsen innrømmer plagiatet som er helt ødeleggende for en bedrift som lever av sin integritet. Det hører med til historien at Snopes var utpreget liberal.

BuzzFeed News reported on Friday that David Mikkelson, executive editor of the site, had lifted material from outlets like The Los Angeles Times, Reuters and The Guardian in various reports published between 2015-2019.

Mikkelsen publiserte under sitt eget navn, et pseudonym, Jeff Zarronandia, og han brukte det redaksjonelle navnet, Snopes.

Mikkelsen er suspendert, men eier fortsatt halvparten av selskapet han grunnla med sin kone i 1994. Admin dir og visepresident, Doreen Marchionni, er klar på hvor ødeleggende plagiat er.

«Let us be clear: Plagiarism undermines our mission and values, full stop. It has no place in any context within this organization,» Marchionni wrote with Snopes COO Vinny Green in a joint statement published by BuzzFeed News.

De ansatte føler seg sviktet. Mikkelsen legger seg flat, men skaden er skjedd: Et selskap som lever av å faktasjekke andre, lyver.

«There is no excuse for my serious lapses in [judgment]. I am sorry,» Mikkelson wrote.

Snopes fact-checks its own co-founder, catches him plagiarizing 54 articles following internal review 

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene som vi skriver om. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar 🙂