Foto av Audi-grill med logo: Markus Schreiber / AP / NTB. Komposisjonen med regnbuens farger er Documents.

Det tyske bilkonsernet Audi har fra 1. mars tatt i bruk nye retningslinjer for intern og ekstern kommunikasjon med sikte på å gjøre konsernspråket mer «kjønnsriktig», etter at en prosjektgruppe har arbeidet i ett år med saken.

Det melder Die Welt.

Tittelen på retningslinjene, som foreligger i et dokument på tretten sider, lyder «Vorsprung beginnt im Kopf», altså «Forspranget begynner i hodet», en variant av Audis tradisjonelle slagord «Forspranget ligger i teknikken».

«Verdsetting, åpenhet, ansvar og integritet er basisen for vår bedriftskultur, og det tydeliggjør vi også i språket», sier personalsjef Sabine Maaßen fra Audi-styret til Augsburger Allgemeine.

Det er et spørsmål om respekt og et uttrykk for en holdning mot diskriminering og for å kommunisere kjønnssensibelt for mangfold, heter det hos Audi.

En konsekvens er at konsernets medarbeidere heretter omtales som «Audianer_innen» for at «alle kjønn» skal være inkludert.

Mellomrommet før det kjønnsmodifiserende suffikset -innen gir plass for et såkalt Gender-Gap, forklarer Antonia Wadé, et av medlemmene i prosjektgruppen som står bak konstruksjonen. Et stjernetegn kunne skape tekniske problemer fordi mange datasystemer bruker det som alltegn, sier Wadé.

Også Audis moderkonsern Volkswagen (VW) vil ta i bruk de nye retningslinjene for å vise hvordan språket i praksis kan gjøres «mangfoldskløktig», opplyser Die Welt.

 

 

Kjøp boken til Kjell Skartveit her!


Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.