Kina tok det ikke nådig opp at det britiske medietilsynet Ofcom fjernet Kinas statlige tv fra britiske kanaler, og svarer med å bannlyse BBC. Kina anklager BBC for ikke å være sannferdig og rettferdig i nyhetsdekningen.

China has banned BBC World News claiming it is not ‘truthful and fair’ a week after Beijing’s propaganda channel was kicked off British TV screens.

The Communist regime accused the BBC of ‘seriously violating’ broadcasting regulations, harming Chinese interests and undermining national unity.

Ofcom reagerte på at China Global Television Network (CGTV)  ikke hadde redaksjonell kontroll over sitt innhold og siktet særlig til fremstillingen av utviklingen i Hongkong. I rene ord betyr det at CGTV er en propagandakanal for Beijing, og det vil ikke medietilsynet ha noe av. Da er det i realiteten ingen redaksjonell vurdering som ligger bak.

Kina har på sin side reagert på BBC World Services dekning av covid-19 og uigurenes situasjon.

Utenriksminister Dominic Raab minnet om et det ikke er noen god reklame for Kina å bannlyse BBC.

Dominic Raab said the move will damage Beijing’s reputation in the eyes of the world.

Mr Raab said: ‘China’s decision to ban BBC World News in mainland China is an unacceptable curtailing of media freedom.

‘China has some of the most severe restrictions on media and internet freedoms across the globe, and this latest step will only damage China’s reputation in the eyes of the world.’

TV-kanalen BBC World Service er ikke tilgjengelig for den vanlige kineser. Det er kun et tilbud på enkelte hoteller.

China BANS BBC World News claiming it is not ‘truthful and fair’ – a week after Chinese state channel was kicked off Britain’s TV screens

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene som vi skriver om. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar 🙂