De to gigantene Airbus og Boeing sliter. For Airbus endte kvartalet med et tap på 481 millioner euro, tilsvarende 5,5 milliarder kroner. I samme periode i fjor viste bunnlinjen et overskudd på 40 millioner euro.Tallenes tale er like dyster for amerikanske Boeing som gikk fra et overskudd på 2,1 milliarder dollar i fjor til et tap på 641 millioner dollar – nesten 6,7 milliarder kroner – i årets tre første måneder. Foto: Stephane Mahe/Reuters/Scanpix

Både LO og NHO mener luftfarten trenger mer krisehjelp. Nå foreslår Senterpartiets leder Trygve Slagsvold Vedum en egen kontantstøtteordning for flyselskapene.

– Vi er bekymret for at hvis det ikke kommer en ny ordning rettet mot luftfarten, er det fare for at både SAS og Widerøe kommer i en krisesituasjon før høsten, sier Vedum til NTB.

– Vi er helt avhengig av å ha en levende luftfart, konstaterer han.

SAS varslet onsdag at 5.000 ansatte vil miste jobben, 1.300 av dem i Norge. Norwegians videre skjebne avgjøres på en ekstraordinær generalforsamling mandag.

Bakteppet er at strenge reiserestriksjoner under koronakrisen nærmest over natten rev vekk grunnlaget for flyselskapene.

Presser på

Regjeringen har kommet med en lånegarantiordning på inntil seks milliarder kroner for flyselskapene. Men de siste dagene har både LO og NHO krevd at staten må ytterligere på banen.

For Norges del står det om tusener av arbeidsplasser, men også om samfunnskritisk infrastruktur til blant annet helse og beredskap.

LOs førstesekretær Peggy Hessen Følsvik sier statens lånegarantier for luftfarten «åpenbart ikke er nok».

– Spørsmålet er om kravene som er stilt i garantiordningene, er for strenge for selskapene på det nåværende tidspunktet. Nå må regjeringen se om det kan gjøres mer for luftfarten, sier hun.

Direktør Torbjørn Lothe i NHO luftfart er klar på at staten må inn med direkte pengestøtte til flyselskapene, i tillegg til den allerede vedtatte krisepakken.

– Om det ikke skjer noe, overlever ikke norsk luftfart sommeren, sa han til Børsen mandag.

– Ble glemt

Flere europeiske land bruker nå store summer på å støtte «sine» flyselskaper. Frankrike og Nederland gir Air France og KLM redningspakker på rundt ni milliarder euro. Tyske Lufthansa har bedt om krisehjelp på ti milliarder euro.

Europeiske flyselskaper har totalt så langt fått eller forhandler om statlig hjelp verdt nærmere 150 milliarder kroner, ifølge en oversikt fra miljøorganisasjoner.

Vedum viser til at luftfarten ble unntatt fra kontantstøtteordningen for det øvrige næringslivet, og i realiteten er kommet dårligere ut, fordi lånegarantiordningen ikke blir brukt.

– I løpet av mai må vi se på om vi kan ha ordninger som gjør at luftfarten blir mer likebehandlet med norsk næringsliv og ytterligere tiltak for å sikre norsk luftfart, sier han.

Sp-lederen tok opp saken med næringsminister Iselin Nybø (V) i Stortinget onsdag.

– Ikke vurdert kontantstøtte

Nybø viser til regjeringens lånegarantiordning på seks milliarder.

– Så skjønner jeg at dette kan bli en debatt, både fordi aktørene sier det, men også fordi tida går. Vi ser hvor lenge nedgangen i flytrafikk varer, sier statsråden til NTB.

Hun håper også den ferske veilederen for flyselskapene skal kunne avhjelpe situasjonen. Det konkrete forslaget om kontantstøtte kommenterer hun slik:

– Foreløpig har vi ikke vurdert et slikt forslag. Foreløpig er det garantifasiliteten som er vårt tilbud til luftfarten.

Nybø viser til at Norwegian jobber for å få til en løsning og vil ikke kommentere om staten har vurdert å gå inn på eiersiden i selskapet.

– Er dette et selskap som regjeringen kan la gå konkurs?

– Det er et godt spørsmål. Vi har vist vilje til å hjelpe luftfarten gjennom den krisepakken vi har, og det er den de nå jobber for å komme under.

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.