Toppsjef i SAS, Rickard Gustafson. Foto: Claudio Bresciani /TT/Scanpix 

Den svenske og danske stat har gått sammen om å stille garantier for 3 milliarder svenske kroner til kriserammede SAS.

Nå ber Norwegian om samme type støtte for å kunne komme seg gjennom koronakrisen.

Koronakrisen har rammet flyselskapene hardt, og SAS opplyste i helgen at de stanset mesteparten av virksomheten og permitterte opptil 90 prosent av arbeidsstyrken.

Den svenske og danske stat er i motsetning til Norge fortsatt inne på eiersiden i SAS og kunngjorde tirsdag at de vil komme selskapet til unnsetning.

Den svenske stat tilbyr til sammen 5 milliarder svenske kroner i garantier til flybransjen, og 1,5 milliarder av dette er øremerket SAS.

Konkurrent får fordel

– Nå har svenske og danske myndigheter kommet med en betydelig redningspakke til SAS i form av likviditet som gjør det mye enklere for Norwegians største konkurrent å komme seg gjennom denne krisen, sier konsernsjef i Norwegian Jacob Schram.

– Vi er glade for at regjering og Storting har sagt de vil gjøre alt som er nødvendig for å redde norske selskaper og norske arbeidsplasser gjennom denne krisen og vi håper nå at det raskt kommer tilsvarende tiltak for Norwegian i form av en kredittfasilitet, sier han.

Uvisst om det er nok

SAS-sjef Rickard Gustafson gleder seg over løftet om statlige garantier, men tør ikke si om dette er nok til å holde selskapet på vingene.

– Det er vanskelig å vurdere det, vi får sette oss inn i hva det innebærer og hvordan vi kan få tilgang til pengene. Men det er klart at jeg ønsker forslaget velkommen, sier han.

– Om krisen blir langvarig, kommer det til å tære på likviditeten vår. Dette initiativet viser at hovedeierne våre syns at fly er viktig og at man som eiere ønsker å ta godt vare på SAS, sier han.

Ifølge luftfartsanalytiker Jacob Pedersen i danske Sydbank taper SAS trolig mellom 120 og 150 millioner kroner om dagen som følge av koronakrisen.

Kjøp Peder Jensens bok her!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.